Sünen, Câmi ve Musannef
Türündeki Eserlerin İncelenmesi ve Mukayesesi
İçindekiler
Önsöz
Hadis edebiyatında, hadis metinlerinin
toplandığı eserler genel olarak ale’l-ebvâb, ale’r-ricâl ve ale’l-ahrufi
şeklinde tasnife tâbi tutulmuştur. Hadis
Edebiyatı dersinin final
ödevi olarak ele aldığımız çalışmamızda, ale’l-ebvâb yani konularına göre
tasnif edilen edebi türler olan sünen, musannef ve câmi’lerin tarifini,
özelliklerini anlattıktan sonra, bu alanlarda verilen eserlerden bazılarının
kendine has hususiyetlerini ifâde ederek sünen, musannef ve câmi’lerin kendi
içinde muhtevâ değerlendirmesini yapacağız. Son bölümde de bu edebî türlerin
birbirleriyle mukayesesini yaparak, takip ettikleri metod farklarını
göstererek, muhtevâ yönünden de karşılaştırmasını yapacağız.
Giriş
I.
SÜNEN, CÂMİ’ VE MUSANNEF TÜRÜ
ESERLER VE GENEL ÖZELLİKLERİ
A.
Sünen
Sünen, sünnet kelimesinin çoğuludur.
Sünnet kelimesi ise (س، ن، ن) harflerinden türemiş ve sözlükte iyi olsun
kötü olsun tutulan yol anlamındadır. Hadis terminolojisinde sünen, “Fıkhi hüküm
ihtivâ eden hadisleri fıkıh konularına göre düzenlemek suretiyle yazılan hadis
kitabı şeklinde tarif edilmektedir.”[1]
Ale’l-ebvâb tasnif sistemine göre, yani
konularına göre yazılan eserlerden olan sünenler hicri ikinci asrın başlarından
itibaren yazılmaya başlamış, muhaddislerin ahkâm ve itikâdi mevzûlarla ilgili
hadislere diğerlerinden fazla önem vermelerinden dolayı sünen diye
isimlendirilen bu eserler hadis edebiyâtının en zengin dalını teşkil
etmişlerdir. [2]
Bu tür kitapların te’lifi hicri üçüncü asırda da devam etmiş, en meşhur sünenler
bu asrın ikinci yarısında ortaya çıkmıştır.
1.
Sünenlerin Özellikleri
Sünen unvânını taşıyan hadis kitapları, iman,
tahâret,namaz, oruç, zekât, hacc gibi ahkâma ait hadisleri fıkhî bâblara göre tanzim eden
kitaplardır. Bu tür eserlerin muhtevâlarını ‘ibâdât, mu’amelât ve ukûbât şeklinde üç ana başlıkta toplayabiliriz.
Muhteviyatından da anlaşıldığı gibi sünenlerin hedefi hukûkî konulara ışık
tutan ahkâm hadislerini bir araya getirmektir. Bu husûsu Kütüb-i
sitte musannıflarından Ebû Dâvûd Sünen’ini yazma gayesini ve
metodunu anlatmak üzere ele aldığı Risale’sinde şöyle anlatmaktadır:
“Sünen’de sâdece ahkâm ile ilgili
hadisleri tasnif ettim. Zühd kitâbları, amellerin fazîletleri ve diğer
mevzûlarla ilgili kitabları (bölümleri) tasnîf etmedim. Buradaki hadislerin
hepsi ahkâm’a dâir olup, tamamı 4800 kadardır”[3].
Sünenler, Hz. Peygamber’in söz, fiil ve
takrirlerini nakleden merfu’ hadisleri ihtivâ eder. Bu tür eserlerde sahâbe ve
tâbiûn sözleri olan mevkûf ve maktu’ haberler genellikle bulunmaz.
2.
Sünen Türünde Yazılmış Bazı Eserler
Sünenlerin genel tanımını ve
özelliklerini izah ettikten sonra bu türde yazılmış eserlerden başta Kütüb-i
sitte’ye dahil olanlar
olmak üzere bazılarını ele alarak bu kitapların kendine has özelliklerini
nakledeceğiz.
Mekhûl b. Ebû Müslim’in (ö.116/734) Kitâb’us-sünen
fi’l-fıkh’ı ile hadisleri ilk defa konularına göre
tasnif eden Said b. Ebî Arûbe’nin (ö.157/773) es-Sünen’i bu türde yazılan eserlerin ilk
örnekleridir.[4]
Şafî’nin (ö.204/820) Sünen’ül
Kübrâ’sı : Nesâ’î
Şafi’’nin bu eserinden Sünen-i Suğrâ’sını telhis etmiş, isnâdında illet vâkî olanlar hakkında söz
söylediği hadisleri bırakmak suretiyle
özetlemiştir.
Sa’îd b. Mansûr’un Sünen’i:
Ebû Osman Sa’îd b.Mansûr b. Şu’be el-Mervezî (ö.227/841) tarafından te’lif
edilmiş ve çok miktarda mu’dal, munkatı’, mürsel hadis ihtivâ etmektedir.[5] Eser
Hz.Peygamber’in ahkâma dair hadislerini nakletmekle beraber, sahâbe devrindeki
günlük hayatın çeşitli meseleleri hakkında diğer kaynaklarda bulunmayan
bilgilere hâiz olması bakımından önemlidir.
Dârimî’nin Sünen’i : Ebû Muhammed Abdullah b. Abdirrahman b.
el-Fadl b. Behrâm b. Abdissamed et-Temîmî es-Semerkandî ed-Dârimî (ö.255/841)
tarafından te’lif edilmiştir. Eserin diğer
sünenlerden farklı, kendine has bazı özellikleri vardır. Bunların başında 129
sayfa tutarındaki “giriş”
mahiyetindeki kısım gelmektedir. Bu bölümde muhte’lif bâblar altında “Câhiliye
Devri” dediğimiz döneme
ait haberler, Hz.Peygamber’in hayâtı ve ahlâkıyla ilgili hadislere yer
verilmiştir. Eserin genel planı, daha sonraki devirlerde tasnif edilen sünenlerden
farklı değildir. Bu yönüyle kendisinden sonra gelen muhaddislere yön verdiği
söylenebilir. Ayrıca müellif bir kısım
hadislere notlar eklemiş ve o konu ile ilgili olarak kendi görüşünü
belirtmiştir. Bazı hadislerin râvîleri hakkında bilgiler vermiş ve onların
tenkitlerini yapmıştır.[6]
Dârekutnî’nin Sünen’i :
Ebû’l-Hasen Ali b. Ömer
ed-Dârekutnî (385/995) tarafından te’lif edilmiştir. Müellif eserinde
mevsûkiyetine inandığı hadisleri değil illetli hadisleri bir araya getirmeye ve
hadisleri çeşitli isnad ve rivâyetlerini vermeye gayret etmiştir. Dârekutnî
ricâle ait değerlendirmelerini de süneninde yapmaktadır. Dârekutnî ricâl
konusunda müsellem olmasına rağmen, sünenin te’lif amacına uygun olarak zayıf
(münker, hatta mevzû hadis ihtivâ etmektedir. Bu yüzden onun Sünen’i
Kütüb-i sitte dışında
bırakılmıştır.[7]
İbn Mâce’nin Sünen’i : Ebû Abdullah Muhammed b.Yezid b. Abdullah
b. Mâce el-Kazvînî (ö.273/886) tarafından te’lif edilmiştir. İbn Mâce’nin Sünen’i altıncı asrın başına kadar Kütüb-i
sitte arasında yer
almamıştı. Bu döneme kadar hadisçiler nazarında asıl olan beş hadis kitabı
bulunmaktaydı. Ebû’l-Fazl İbn Tâhir el-Makdisî’nin bu beş kitab(Usûl-i hamse) a tahsis ettiği Atrâf’a İbn Mâce’nin Sünen’ini de eklemesinden ve “Altı İmamın
Şartları”(Şurutu’l-e’immeti’s-sitte) adlı kitabını te’lif etmesinden sonra,
İbn Mâce’nin Sünen’i de
muteber kitaplar arasında zikredilmeye başlanmıştır. [8]
Sünen’de mukaddime hariç 37 kitab 1515 bâb ve
4341 hadis bulunmaktadır. Bu hadislerden 3002’si diğer beş kitapta rivâyet
edilmiş olup, geriye kalan 1339 hadis sadece İbn Mâce’de bulunan hadisler (zevâid)dir. Bunların, 428’inin ricâli
güvenilir, 199’unun isnadı hasen, 613’ünün isnadı zayıf, 99’unun isnadı ise yok
hükmünde veya münker ya da yalanlanmıştır.[9] Bu
sebepten dolayı İbn Mâce’nin Sünen’ini Kütüb-i sitte’nin altıncı kitabı olarak kabul etmeyip onun yerine Muvatta’ı zikredenler olmuştur. [10] Bununla
beraber fıkıh bâbları yönünden büyük faydası dolayısıyla, altıncı kitap olarak
kabul görmüş ve şöhret kazanmıştır.
Ebû Dâvud’un Sünen’i : Süleyman b. el-Eş’as b. İshak b.
Beşir b. Şeddad b. Amr b.İmrân Ebû Dâvud el-Ezdî es-Sicistânî (ö.275/288) tarafından
te’lif edilmiştir. Sünen, Concordane’a göre 40 kitap ve 1889 bâbtan meydana gelmektedir. Müellifin kendi
ifadesiyle toplam 4800 hadis ihtivâ etmektedir. Sünen’deki bâb başlıkları kısadır ve herhangi
bir görüş ortaya koyacak şekilde değildir. Musannıf eserinde şahıs tanıtması
yapar, mekanlar hakkında bilgi verir, hadisin sebeb-i vurûdunu bildirir.[11] Ebû
Dâvud, Sünen’inde naklettiği 4800 hadisi sıhhat
yönünden üç gruba ayırmıştır. Sahîh olanlar, sahîh görünenler ve sahîhe yakın
olanlar. Ancak naklettiği hadisler içerisinde zayıf olanlar da bulunmaktadır.
Bu tür hadislerin zayıflık gerekçelerini bildirmeyi de ihmal etmez. Ebû
Dâvud’un zayıflığına işaret etmediği hadisler kendisi tarafından sâlih olarak
kabul edilmektedir.[12]
Nesâ’î’nin Sünen’i : Ebû Abdurrahman Ahmed b. Şuayb b.
Sinan b. Bahr el-Horosânî en-Nesâ’î (ö.303/915) tarafından te’lif edilmiştir.
Söz konusu
sünen, Sünen’ül-kübrâ’nın muhtasarı olan es-Sünen’ül-Müctebâ’dır. Musannıf fıkhî hadisleri konu eden Sünen’ül-kübrâ’sında sahih hadislerle birlikte zayıf hadisleri de kaydetmiş ancak
bu usûlü râvilerin hangi tür hatalar yaptıklarını göstermek için kullanmıştır.[13]
Kendisinden bu eserdeki zayıf hadislerin ayıklanması istenince Sünen’ül-kübrâ’yı ihtisar etmiş ve es-Sünen’ül-Müctebâ’yı te’lif etmiştir. Sünen Sahihân’dan sonra zayıf hadisi en az bulunan
kitaptır.[14]
Sünen 51 kitab ve 2400’e yakın bâb içinde, yer
yer “ nev” kelimeleri ile açılmış alt başlıklardan
oluşmaktadır. Bu tür başlıklar daha çok ihtilaf edilen konularda
kullanılmıştır.[15]
Beyhâkî’nin Sünen’i : Tasnif devrinin son sîmâlarından
biri olan Ebû Bekir Ahmed b. el-Hüseyin el-Beyhâkî (ö.458/1066) tarafından te’lif
edilmiştir. Eserin ismi es-Sünen’ül-Kübrâ’dır. Bu eser hakkında İbn’üs-Salâh “ Kendi
konusunda bir başka benzerini bilmiyoruz.” Diyerek, onun bütün sünen türü eserlerin husûsiyetini kendinde
toplamış olduğunu ifade eder ve şöyle ilâve eder: “
Beyhakî’nin es-Sünen’ül-Kübrâ’sından başka, İslâm hukukunun delillerini
toplayan dört başı mâmur başka bir kitap yoktur. Sanki o, İslam ülkesinin diğer
bölgelerinde hiçbir hadis bırakmadan, hepsini kitabına almıştır.” Beyhakî’nin es-Sünen’üs-Suğrâ isimli aynı konuda bir eseri
daha vardır.[16]
B.
CAMÎ’LER
Câmi’ kelimesi sözlükte “toplayan, bir
araya getiren” manalarına gelen (ج، م، ع) kökünden türemiştir.[17] Hadis
literatüründe ise “1.Her konudan hadisler ihtivâ eden; 2. Fıkhi bir hüküm taşımayan,
belli fıkıh konularından birine girmeyen hadislerin toplandığı kitap; 3. Bir
hadis kitabında herhangi bir bölüme konulamayan değişik konulardaki hadislerin
toplandığı bölüm ; 4. İçinde, daha önce yazılmış olan kitaplardan birden
fazlasının ihtivâ ettiği hadislerin hepsin veya bir kısmının toplandığı kitap”[18] şeklinde tarif edilmiştir. Hadis
edebiyatında câmi’ olarak
şöhret bulan eserlerin te’lif metodu, “ Her konudan hadisler ihtivâ eden
kitap’ şeklindeki birinci tarife uygundur.
1.
Câmi’lerin Özellikleri
Hadis Edebiyatında ale’l-ebvâb tasnif
sistemi içerisinde önemli yeri olan câmi’ler, sünenler gibi ibâdât, muâmelât ve ukûbâta dair bâblara göre tasnif edilmiş hadisleri ihtivâ ederler, ancak câmi’lerin
içine aldığı hadisler sadece bu konularla ilgili değildir. Bunlara ilave olarak
câmi’lerde dini konuların tamamını kapsayan,
Kur’an’ın fazîleti, tefsiri, yaratılışın
başlangıcı, geçmiş peygamberler, menâkib, Hz. Peygamber’in sîreti, ve meğâzîsi, halifeleri ve ashâbın fazîletleri, îman, tevhîd, ve bunun gibi diğer konulara ait
hadisler sünenlerde bulunmayıp câmi’ türü eserlerin kapsamına girmektedir. Bu
bakımdan câmi’ler, akla gelebilecek her konudaki müşkilin halli için
başvurulabilecek mufassal hadis koleksiyonlarından sayılırlar.[19]
Câmi’lerin ihtivâ ettikleri ve dinin
tamamına ait bu konular sekiz ana başlık altında toplanmış, bu başlıkların her
biri bir kitap olarak adlandırılmıştır. Bu kitaplar 1.İman,
2.Ahkâm veya Sünen, 3.Rikâk veya Zühd, 4.Et’ime, eşribe, âdâb, 5. Tefsir,
6.Tarih, siyer, cihâd, 7. Menâkıb, 8. Fiten ve Melâhim’e ait konulardan oluşmaktadır. Câmi’ türünde yazılan eserlerin mutlaka bu
sekiz kitabı hâvî olmasını şart koşanlar olmuştur, bu sebepten dolayı Müslim’in
eserine câmi’ denilip, denilemeyeceği konusunda alimler arasında ihtilaflar
olmuştur. Ancak bu ihtilaf tutmamış ve Müslim’in eseri câmi’ olarak kabul görmüştür.[20]
Câmi’ türünde eserler hicri ikinci asırda
te’lif edilmeye başlamıştır. Hadis edebiyatının ilk dönemine ait eski
örneklerden biri ve câmi’ türünde yazılan ilk eser olarak kabul edilen[21], Ma’mer b.Raşid’in (ö.153 /770) eserinin adı
da câmi’dir. Ancak bu eser bazı ahlâkî konuları ihtivâ etmekte olup yukarıda
açıkladığımız sekiz ana bölümü içermemektedir.
Muahhar döneme ait derleme ve cem’
nitelikli bazı kitaplara da câmi’ adının verildiği görülmektedir. Câmi’u’l-usûl,
el-Câmi’u’us-sağir gibi bu
eserlerde câmi’ isminin kullanılması sözlük anlamındadır.[22]
Câmi’lerde bulunması öne sürülen
kitapların isimlerini zikretmiştik. Şimdi de bu kitapların hangi konuları
içerdiğini kısaca izah edelim.
Kitâb’ül-îman: îman ve akâid konularını ilgilendiren
hadis-i şerif’lerin yer aldığı bölümdür.
Kitâb’ü
s-sünen: Bu bölüm sünen türü eserlerin
muhtevasını oluşturmaktadır. Bütün ibâdet ve hukuk konularına taallûk eden
hadisleri içine alır: Tahâret’ten Vasiyet’e kadar çeşitli fıkhî mevzûları ihtivâ eden bu bölüm, hadis
mecmûalarının yarısından fazlasını işgal eder. Bu bölümün hadislerine “ ahkâm
hadisleri” de denir.
Kitâb’ü
z-zühd: Bir müslümanın iç dünyasını ve derûnî
hayatını besleyen hadis-i şerif’lerin toplandığı bölümdür.
Kitâb’ül-edeb: Yeme, içme, giyinme, seyâhat etme, yatıp
kalkma gibi hususlarda dikkat edilmesi gereken bütün muâşeret kâidelerini ihtivâ
eden bölümdür.
Kitâb’üt-tefsîr: Hadis’ler bir bakıma umumî olarak Kur’anı-ı
kerîm’in tefsiridir. Ancak
daha hususî bağlamda bazı âyet ve sûreler hakkındaki açıklamalar, sûre ve
âyetlerin sebeb-i nüzüllerini bildiren haberler bu bölümün esâsını teşkil eder.
Bu bölümde ashâb ve tâbi’ûn nesli tarafından yapılan tefsirlere de yer verilir.
Kitâb’üs-siyer
ve’l-cihâd: Devletler Hukuku dediğimiz Harb ve Sulh
Hukuku kâideleri, Siyâsî Târih, Hz. Peygamber’in gazveleri bu bölümün
konusudur.
Kitâb’ül-menâkıb: Bu bölümde Hz. Peygamber’in Şemâil’i ile ashâb
hakkında söylenmiş hadisler yer almaktadır. Önceki peygamberle ilgili haberler
de, umûmiyetle bu bölüm içinde yer almıştır
Kitâb’ül-fiten
ve’l-melâhim: İslam topluluklarında vukûa gelecek veya
vukû muhtemel nâhoş olaylar, davranışlar ve inançlarla ilgili haberler, bu
bölüm altında toplanmıştır. İstikbâlden haber veren bazı hadis-i şerifler,
kıyâmet alâmetleri, mehdî, teceddüd mes’elesi, mezheb ve fırkalar hakkındaki
haberler bu bölümün konuları arasındadır. Hadis mecmualarının bu bölümü ; Dinler
Tarihi, Siyâsî ve îtikâdî Mezhebler Tarihi, İlm-i Kelâm gibi ilim dalları için yegâne kaynak
durumundadır.
Câmi’ türü eserlerde, yukarıda sıralanan
bu sekiz bölümün dışında bir kısım temel konulara da yer verilmiştir: Kitâb’ül-ilm,
Kitâb’üt-tıbb, Kitâb’üd-de’avât, Kitâb’ül-fezâil’il-kur’ân, Kitâb’ür-rü’yâ,
Kitâb’ül- birr ve’s-sıla bunlardan bazılarıdır. [23]
2.
Câmi Türünde Yazılmış Eserler
Hadis edebiyatında câmi’ türü eserlerin
hicri ikinci asırda ortaya çıkmaya başlamış ve bu tür de ilk eseri Ma’mer b.
Râşid el-Ezdî (ö.153/770) te’lif etmiştir. İki yazma nüshası zamanımıza kadar
intikal eden ve Abdurrzzâk b. Hemmâm’ın Musannef adlı eserinin sonunda neşredilen bu kitap, hadis tarihi yönünden
büyük önemi hâizdir. Çoğunlukla fıkhî konular dışındaki hadisleri toplayan bu
eser, yaklaşık 280 bâb ihtivâ etmektedir.
el-Câmi’u’l-kebîr
ve el-Câmi’u’s-sağîr adlı iki
eseriyle Sufyân es-Sevrî (ö.161/778 ), Rabî’ İbn Habîb el-Bısrî (ö.170/787),
Abdullah İbn Vehb (ö.197/813) ve Sufyân İbn Uyeyne (ö.198 / 814) bu asırda Câmi te’lif eden hadisçilerdir.[24] Bu
eserlerin yanında hadis edebiyatında meşhur olan câmi’ türündeki eserlerin
birkaçını, kendine has özelliklerini görmek açısından ele alacağız.
Buhârî’nin el-Câmiu’s-sahîh’i : Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail
el-Buhârî el-Cû’fî (ö.256/870)
tarafından te’lif edilmiştir. Esere müellif tarafından ”el-Câmiu’l-müsnedu’s-sahîhu’l-muhtasar
min umûri Resûlillah sallallahu aleyhi ve selem ve sünenihi ve eyyâmih” adı verilmiştir.
Buhârî Sahîh’ini 600.000 hadis arasından seçmiştir. Sahîh 97 kitab, 3730 bâbtan müteşekkildir.
Hafız İbn Hacer’e göre Sahih’i Buhârî’nin hadislerinin,
mükerrerleri, ta’likât, mütâbeât ve muhte’lif rivâyetleri ile 9082,
tekrarsız mevsûl hadislerin (2602), merfû’ mu’allak hadislerin 159 adet olduğun
söylemektedir. İbn Hacer Buhârî’deki mevkûf ve maktû’ rivâyetleri bu rakama
dahil etmemiştir. [25]
Buhâri bâb başlıklarını çoğu zaman âyet-i
kerîmelerden, bazen hadislerden iktibaslarla ve bazen de serbest şekilde fakat
fıkhî bir anlam taşıyacak tarzda seçtiği ibarelerle tanzim etmiştir. Bu
sebepten “ Buhârî’nin fıkhî görüşleri bâb başlıklarındadır.” sözü meşhurdur. Buhârî’nin el-Câmiu’s-sahîh’i Kütüb’i sitte’nin ilk eseridir.[26]
Müslim’in Sahih’i : Ebû’l-Hüseyin Müslim b. Haccâc
el-Kuşeyrî (ö.261/874) tarafından te’lif edilmiştir. Müellif eserine el-Müsned’üs-sahîh adını vermiştir. Sahîh-i
Müslim adıyla şöhret bulan
eser Kütüb-i
sitte’nin ikinci
kitabıdır. İmam Müslim onu 300.000 hadis
içerisinden seçerek meydana getirmiştir. Müellif Sahîh’inin mutevasını şöyle açıklamaktadır: “ Ben, bana
göre sahih olan her hadisi bu kitaba almış değilim. Ben, sadece sıhhati
konusunda ulemânın icmâ ( buradaki icma’dan kasıt, Ahmet b. Hanbel, Yahya b.
Maîn, Osman b. Ebî Şeybe, ve Said Mansur’un icmasıdır.)ettiği hadisleri bu
kitaba kaydettim.” [27]
Müellif eserine sanki bir sünenmiş gibi sadece merfû’ hadisleri
almaya gayret göstermiştir. Bunun sonucu olarak eserinde sadece 192 mevkûf
hadis bulunmaktadır. Müslim’in eseri, kitab adı taşıyan 54 bölüm ve 1322 bâb,
mükerrerler dışında 3033 hadisten müteşekkildir. Müslim kitabına bâb başlıkları
koymamış, daha sonra Nevevî (ö.676/1277) tarafından esere ilave edilmiştir.
Kitab isimleri Buhârî’deki kitap isimleri ile paralellik arzeder. Müslim’in Sahîh’inin
Kütüb-i sitte’deki
diğer kitaplardan farklı bir yönü de eserin başında eserinde izleyeceği yöntem ile
ilgili önemli bilgiler ihtivâ eden bir mukaddime bulunmasıdır.[28]
Müslim’in Sahîh’i câmi’lerin özellikleri bölümünde ele
aldığımız ve câmi’ türü
eserlerde bulunması şart koşulan sekiz bölümden Kitab’ut-tefsir sistematik
olmadığı öne sürülerek câmi’ katagorisinde değil de sünenler arasında
sayılması gerektiğini iddia edenler olmuşsa da bu görüş tutmamış, Müslim’in Sahîh’i câmi’ler arasındaki yerini muhafaza
etmiştir.[29]
Müslim’in Sahîh’i te’lif ederken sadece merfû’ hadisleri
nakletme gayreti de muhaddislerin bazılarını bu görüşe sevk eden bir başka
unsur olarak görülmüştür.[30]
Tirmizî’nin Câmi’i : Muhammed b. İsâ b.Sevre b. Musâ et-Tirmizî ( ö.279/892)
tarafından te’lif edilmiştir. Eserin adı el-Câmiu’l-Muhtasar
min’es-Sünen an Rasûlillah’tır. Tirmizî’nin eseri sünenler arasında da zikredilmekle beraber, câmi’
türündeki eserlerin şartlarını taşımakta, câmi’lerde bulunan sekiz kitabın
konuları ile alakalı tüm konuları içerdiğinden dolayı câmi’ler arasında sayılmaktadır.
Tirmizî’nin kitabındaki hadisler sahîh,
hasen ve zayıf olmak üzere üç kısımda toplanır. Musannıf her hadisi
zikrettikten sonra, o hadisin hangi gruptan olduğunu “ bu hadis sahîhtir” veya
“bu hadis hasendir” gibi sözlerle belirtir. Zayıf olduğuna işaret ettiği
hadislerin zayıflık sebebini açıklar. Tirmizî’yi diğer müelliflerden ayıran bir
özelliği de, bazı hadislerin derecesine işaret ederken, sahîh, hasen, ve garip
kelimelerini çeşitli şekillerde birleştirerek, hiç kimsenin kullanmadığı bazı
tabirlere yer vermesidir. Meselâ bir hadisin sıhhat derecesini belirtmek için “
bu hadis
hasen sahîhtir”, “ bu hadis
hasen garibtir”, “ bu hadis
sahih gariptir”
şeklindeki tabirleri sık sık kullanmıştır.[31]
el-Câmi; 46 kitab, 2496 bâb içinde 3956 hadis
içermektedir. Tirmizi’nin eserinde
bulunan mevkûf ve maktû’ hadisler merfû rivayetlerin değerlendirmesi için
verilmiştir. Bâb başlıkları Buhârî ile paralellik arzetmekle beraber kısa ve
hadislerle münasebetlerini bulmak kolaydır. [32] Tirmizî
eserin sonuna ilave ettiği Kitâbü’l-ilel’inde hadisleri zayıf kılabilecek nedenlerle ilgili önemli konuları
ele almıştır.Bu açıdan onun kitabı Kütüb-i sitte’nin diğer eserlerinden farklılık
arzetmektedir.[33]
C.
MUSANNEFLER
Ale’l-ebvâb tasnif edilen hadis
kitaplarına genel olarak musannef ismi verilmektedir. Çalışmamızın konusu olan sünen,
câmi ve musannefler ve bunlara ilave olarak müstedrek, müstahrec ve zevâid
isimleriyle bilinen kitapların hepsi
aslında musannef çatısı
altında toplanmaktadır. Ancak konularına
göre tasnif sisteminde yazılan eserlerin değişik gayelere göre, farklı uslûb ve
özelliklerde te’lif edilen alt türleri
ortaya çıkmıştır. Musannefte yine kendi adıyla bir alt tür olarak hadis
edebiyatındaki yerini almıştır.
1.
Musanneflerin Özellikleri
Musannef, (ص،ن،ف) kökünden türemiş olup,
sözlükte sınıflandırılmış, tasnif edilmiş mânasına gelmektedir. Hadis
literatüründe ise, “Fıkhî bir hüküm taşıyan merfû’, mevkûf, ve maktû hadisleri fıkıh
konularına göre sınıflandırarak yazılan hadis kitabı” olarak tarif edilmiştir.[34]
Sünenlerden farklı olarak bu tür eserlerde sahâbe, tâbiin sözleri ve fiilleri
ile ilgili haberlere çokça yer verildiği gibi nâdir de olsa muallak ve mürsel
rivâyetler de zikredilir. Yalnız hukuki içerikli hadisler değil, biyoğrafi,
tarih, zühd ve ahlâka ait haberler de musanneflerin
bölümlerini teşkil eder.[35] Musannafları
ihtivâ ettikleri konular yönünden sünenler ile câmi’ler arasında bir mertebede
görmek mümkündür.
Musannefler hicri ikinci asrın
başlarından itibaren te’lif edilmeye başlamıştır.
2.
Musannef Türünde Yazılmış Eserler
Hammâd b. Seleme’nin(ö.167/784) , Vekî
İbnu’l-Cerrâh (ö.197/813) hicri ikinci asırda musannef denilen eserlerle şöhret
kazanmış imamlardır. Ancak İbnu’n-Nedîm, Fihrist’inde her iki Musannef’ı da Kitâb’us-sünen adı altında zikretmiştir. Bu da musannefler
ile sünenler arasında büyük bir farkın olmadığına işarettir.[36]
Abdurrezzak b. Hemmâm’ın el-Musannef’i : Abdurrezzak b. Hemmâm (ö.211/ 826)
tarafından te’lif edilen el-Musannef, hocası
Ma’mer b. Râşidin Câmî’inden
yaklaşık on misli daha hacimlidir. Muhteva bakımından da daha farklıdır. Musannef’te fıkhî mes’elelere dâir hadislere daha
fazla yer verilmiştir.
Musannef’teki bâb başlıkları kısadır. Ricâl
tenkidi, tanıtması ve kelime açıklamalarına rastlanmaz. Musannıf kendi görüşünü
belirtmeden, Hz. Peygamber’den verilen haberleri, sahâbî kavillerini ve tâbiûn
fetvâlarını sıralamakla yetinir. Musannef’te “Câmi” hariç 19.418 hadis bulunmaktadır. “Câmi” ile beraber 21.033 hadis vardır.[37]
Yaklaşık dört bini merfû olmak üzere
mevkûf , maktû’ ve müsned, mürsel, munkatı’ rivayetler bulunmaktadır.[38]
İbn Ebî Şeybe’nin el-Musannef’i : Ebû Bekir Abdullah b. Muhammed b. Ebî
Şeybe (ö.235/849) tarafından te’lif edilmiştir. Eserin adı el-Musannef
fi’l-ehâdîs ve’l-âsâr’dır. Musannef’te 37.943 rivayet bulunmaktadır. Eser bu
yönüyle en hacimli ve muhtevasının
çeşitliliği ile de diğer hadis eserlerinden daha zengin bir görünüme sahip
bulunmaktadır.[39]
Musannef Tahâret,
Ezân, Salavât, Zekât
kitaplarıyla başlayarak sünen’lere
benzemekte; Târih,Zühd, Evâil, er-Red alâ Ebî Hanîfe, Cemel, Sıffin kitaplarıyla da câmi’ türü eserlere
benzemektedir. Eserin kaç bölüme ayrıldığı noktasında ihtilaflar bulunmaktadır.
Bazı baskılarda kitab olarak belirlenen kısımlar diğer baskılarda bâb olarak
isimlendirilmiştir. Eserin Said el-Lehhân tarafından hazırlanan en yeni
neşrinde 41 kitab, 5434 bâb bulunmaktadır. [40]
Mâlik b. Enes’in (ö.179/795) Muvattâ’ adlı eseri her ne kadar musannef adını
taşımasa da metod olarak musannef tarzında yazılan eserlerdendir.
Hicri üçüncü asırda da çok sayıda olmasa
da bu ismi taşıyan kitaplar tasnif edilmiştir. Ebû’r-Rebî Süleyman b. Dâvud
el-Ezdî ez-Zehrânî el-Atekî’nin (ö.234/849) “el-Musannef”’i, Ebû Abdurrahman Bakîy b. Mahled b. Yezid el-Kurtubî’nin (ö.276/890)
, ” el-Musannef
fi’l-Fetevâ’s-sahâbeti ve’t-tâbi’in ve men dûnehüm” adlı kitapları günümüze
ulaşamamış olsa da bu asırda te’lif
edildiği bilinen eserlerdendir.[41]
II.
SÜNEN, CÂMİ’ VE MUSANNEFLERİN MUKAYESESİ
A.
Edebî Türlerin Kendi İçinde Mukâyesesi
1.
SÜNENLER
Sünen türündeki hadis kitapları, iman, tahâret,namaz,
oruç, zekât, hac gibi
ahkâma ait hadisleri fıkhî bâblara göre tanzim eden kitaplar olup muhtevâları ‘ibâdât,
mu’amelât ve ukûbât şeklinde
üç ana başlıkta toplanmaktadır. Sünenler ahkâm hadislerini ihtivâ etmelerinden
dolayı, hadis edebiyatında önemli bir yer tutmuş ve bu alanda birçok eser
verilmiştir. Biz çalışmamızın bu bölümünde sünenlerden Kütüb’i
sitte’ye dahil olan Sünen-i Nesâî,
Sünen-i Ebû Dâvud ve Sünen-i İbn
Mâce’nin konu dağılımı ve te’lifindeki farklı
özelliklerini,Kütüb-i sitte’ye dahil olmayan sünenlerin de kendine has özelliklerini ifade
ederek,
sünenlerin mukayasesini yapacağız.
Said b. Mansur’un Sünen’i, sahâbe devrindeki günlük hayatın
çeşitli meseleleri hakkında diğer kaynaklarda bulunmayan bilgilere hâiz olması
bakımından diğer sünenlerden farklılık ihtivâ eder.
İbn Mâce’nin Sünen’inde
4341 hadis bulunmaktadır. Bu
hadislerden 3002’si diğer beş kitapta rivâyet edilmiş olup, geriye kalan 1339
hadis sadece İbn Mâce’de bulunan hadisler (zevâid)dir. Bunların, 428’inin ricâli
güvenilir, 199’unun isnadı hasen, 613’ünün isnadı zayıf, 99’unun isnadı ise yok
hükmünde veya münker ya da yalanlanmıştır.[42]
Ebû Dâvud’un Sünen’inde bâb başlıkları kısadır, müellif bâb başlıklarında fıkhî bir görüş ortaya koymamaktadır. Musannıf
eserinde şahıs tanıtması yapar, mekanlar hakkında bilgi verir, hadisin sebeb-i vurûdunu
bildirir.[43]
Naklettiği hadisler içerisinde zayıf hadisler vardır. Ancak musannıf bu tür
hadislerin zayıflık gerekçelerini bildirmektedir.[44]
Nesâî’nin Sünen’i ise içerisindeki zayıf hadislerin
azlığından dolayı Sahihân’dan
sonra en sahîh kitaplar arasında sayılmaktadır.
Dârimî’nin Sünen’i
: Eserin giriş kısmında diğer sünenlerden farklı olarak, 129 sayfa
tutarındaki “giriş”
mahiyetindeki kısım gelmektedir. Bu bölümde muhte’lif bâblar altında Câhiliye
Devri dediğimiz döneme
ait haberler, Hz.Peygamber’in hayâtı ve ahlâkıyla ilgili haberlere yer
verilmiştir.[45]
Dârekutnî’nin Sünen’inde müellif mevsûkiyetine inandığı
hadisleri değil illetli olan hadisleri bir araya getirmeye çalışmıştır. Eser bu
yönüyle ve hadisleri çeşitli rivâyetlerini
vermesi açısından önemlidir. Sünen te’lif amacına uygun olarak zayıf münker, hatta mevzû hadis ihtivâ
etmektedir.[46]
Beyhâkî’nin Sünen’i ise saydığımız sünenlerden sonra
yazılmasından dolayı tüm sünenlerin özelliklerini kendisinde toplamış olma
özelliğine sahiptir.
Sünenlerin Konu Dağılımı
No
|
Nesâi
|
Ebû Dâvud
|
ibn Mâce
|
1
|
Tahâret
|
Tahâret
|
Tahâret
|
2
|
Miyâh
|
Salât
|
Salât
|
3
|
Hayz
|
Salât'ul-istiskâ
|
Ezân
ve's-sünneti fîhê
|
4
|
Gusl-teyemmüm
|
Salât'ul-sefer
|
Mesâcid
ve'l-cemâat
|
5
|
Salât
|
Tatavvû'
|
İkâmet'üs-salât
|
6
|
Mevâkıt
|
Şehr-i ramazân
|
Cenâiz
|
7
|
Ezân
|
Sücûd'il-kur'ân
|
Sıyâm
|
8
|
Mesâcid
|
Vitr
|
Zekât
|
9
|
Kıble
|
Zekât
|
Nikâh
|
10
|
İmâme
|
Lukata
|
Talâk
|
11
|
İftitâhu's-Salât
|
Menâsik
|
Kefâret
|
12
|
Tatbîk
|
Nikâh
|
Ticâret
|
13
|
Sehv
|
Talâk
|
Ahkâm
|
14
|
Cum'a
|
Savm
|
Hibât
|
15
|
Taksîru's-salât
|
Cihâd
|
Sadakât
|
16
|
Küsûf
|
Edâhî
|
Rühûn
|
17
|
İstiskâ
|
Sayd
|
Şuf'a
|
18
|
Salâtu'l-havf
|
Vasâyâ
|
Lukata
|
19
|
Salâtu'l-iydeyn
|
Ferâiz
|
Itk
|
20
|
Kıyâmu'l-leyl
|
Harac
|
Hudûd
|
21
|
Cenâiz
|
Cenâiz
|
Diyât
|
22
|
Sıyâm
|
Eyman
ve'n-nüzûr
|
Vasâyâ
|
23
|
Zekât
|
Buyû
ve'l-icârât
|
Ferâiz
|
24
|
Menâsiku'l-hacc
|
Akdiye
|
Cihad
|
25
|
Cihad
|
İlim
|
Menâsik
|
26
|
Nikâh
|
Eşribe
|
Edâhî
|
27
|
Talâk
|
Et'ime
|
Zebâih
|
28
|
Hayl
|
Tıbb
|
Sayd
|
29
|
İhbâs
|
Itk
|
Et'ime
|
30
|
Vasâyâ
|
Hurûf
ve'l-kıraât
|
Eşribe
|
31
|
Nuhl
|
Hamam
|
Tıbb
|
32
|
Hibe
|
Libâs
|
Libas
|
33
|
Rukba
|
Teraccül
|
Edeb
|
34
|
Umrâ
|
Hatem
|
Dua
|
35
|
Eymân-nüzur
|
Fiten
ve'l-melâhim
|
Ta'bir'ir-ruyâ
|
36
|
İşretü'n-nisâ
|
Mehdî
|
Fiten
|
37
|
Tahrîmu'd-dem
|
Melâhim
|
Zühd
|
38
|
Kasmu'l-fey
|
Hudûd
|
|
39
|
Bey'at
|
Diyât
|
|
40
|
Akîka
|
Sünnet
|
|
41
|
el-Fera'
ve'l-atire
|
Edeb
|
|
42
|
Sayd ve
zebâih
|
||
43
|
Dahâya
|
||
44
|
Buyû'
|
||
45
|
Kasâme
|
||
46
|
Kat'ı's-sârik
|
||
47
|
Îman ve
şerâiuh
|
||
48
|
Ziynet
|
||
49
|
Âdâbu'l-kudât
|
||
50
|
İstiâze
|
||
51
|
Eşribe
|
Sünenler her ne kadar ibâdât,
muâmelât ve ukûbât’a dair konulara ait kitaplar olsa da,
her musannıf eserini te’lif ederken bu üç ana konu ile alakalı olmayan
mevzûlardaki bazı kitapları eserlerine
almışlardır.
Ebû Dâvud Sünen’inde
Kitâb’ül-îmân, İlim, Tıbb, Fiten, Mehdî, Melâhim, Sünnet ve Edeb; İbn Mâce ise Îmân, İlim, Tıbb, Edeb, Ruyâ, Du’â,
Fiten ve zühd kitaplarına
yer vermiş; Nesâî ise eserinin son kısmındaki Îmân kitabından başka “Ahkam hadisleri”nin dışında bir konuyu eserine almamıştır.
Nesâî bölümlerin tasnifini Ebû Dâvud ve İbn Mâce’nin bölümlerinden daha
ayrıntılı olarak ele almıştır. Mesela Nesâî Tahâret, Miyâh, Gusül, Hayz konularını ayrı ayrı ele alırken diğer
iki müellif bu konuları Tahâret başlığı
altında ele almışlardır. Bu özelliklerinden dolayı Sünen-i
Nesâî sünen tarifine en
uygun eser olarak görülmektedir.[47]
2.
CÂMİ’LER
Câmi’lerin ihtivâ ettikleri ve dinin
tamamına ait bu konular sekiz ana başlık altında toplanmış bu başlıkların her biri 1.İman,
2.Ahkâm veya Sünen, 3.Rikâk veya Zühd, 4.Et’ime, eşribe, âdâb, 5. Tefsir,
6.Tarih, siyer, cihâd, 7. Menâkıb, 8. Fiten ve Melâhim şeklinde isimlendirilmiştir.
Çalışmamızda ele aldığımız câmi’lerin kendine has özelliklerini şöyle sıralayabiliriz.
Ma’mer b. Râşid el-Ezdî’nin (ö.153/770) Câmi’i bu türün ilk örneği olarak bilinmekte
olup, fıkhî konuların dışındaki hadisleri toplaması eserin kendine has
özelliğidir.
Buhârî’nin (ö.256/870) el-Câmiu’s-sahîh’i câmi’ türünde yazılan ve yalnızca sahîh
hadisleri ihtivâ etmeyi hedefleme özelliği ile ilktir. Ayrıca el-Câmiu’s-sahîh’in bâb başlıklarının uslûbu açısından
farklılık arzetmekte ve müellifin fıkhî görüşleri bu başlıklardan
anlaşılmaktadır.
Müslim’in (ö.261/874) el-Müsned’üs-sahîh’i de sadece merfû’ hadisleri toplama
hassasiyeti noktasından eseri diğer câmi’lerden ayıran bir özelliktir. Ayrıca
müellif es-Sahîh’ine
Kütüb-i
sitte’nin hiçbirinde
olmayan, te’lif ettiği eserdeki metoduna ve hadis usûlüne dair önemli bilgiler ihtivâ
eden bir mukaddime ile başlamıştır. Bu özelliklerinin yanında müellif eserini
sahih hadisleri toplama hedefine yönelik olarak konulara ayırmamış ve
başlıklandırmamıştır. el-Müsned’üs-sahîh’te câmi’ türü eserlerde bulunması gerektiği ifade edilen Kitâb’üt-tefsîr diğer câmi’lerdeki şekliyle sistematik
değildir.
Tirmizî’nin (ö.279/892) Câmi’inde hadisler sahih, hasen ve zayıf
olmak üzere üç kısma ayrılmış ve bu ifadelerin birbirleriyle beraber
kullanılmasıyla hadis usûlüne dair
farklı birleşik ifadeler türetilmiştir.
Câmi’lerin Konu Dağılımı
No
|
Buhari
|
Müslim
|
Tirmizî
|
1
|
Bedyu'l-vahyi
|
Îman
|
Tahâret
|
2
|
Îman
|
Tahâret
|
Salât
|
3
|
İlim
|
Hayz
|
Vitr
|
4
|
Vudu'
|
Salât
|
Cuma
|
5
|
Gusl
|
Mesâcid
|
Zekât
|
6
|
Hayz
|
Salâtu'l-müsafirîn
|
Savm
|
7
|
Teyemmüm
|
Cum'a
|
Hacc
|
8
|
Salât
|
Salâtu'l-iydeyn
|
Cenâiz
|
9
|
Mevâkîtu's-salât
|
İstiskâ
|
Nikâh
|
10
|
Ezân
|
Küsûf
|
Radâ
|
11
|
Cum'a
|
Cenâiz
|
Talak
ve'l-liân
|
12
|
Salâtu'l-havf
|
Zekât
|
Buyû
|
13
|
İydeyn
|
Sıyâm
|
Ahkâm
|
14
|
Vitr
|
İ'tikâf
|
Diyât
|
15
|
Istiskâ
|
Hacc
|
Hudûd
|
16
|
Küsûf
|
Nikâh
|
Sayd
|
17
|
Sücûdu'l-Kur'an
|
Talâk
|
Edâhî
|
18
|
Taksîru's-salât
|
Radâ'
|
Eyman
ve'n-nüzûr
|
19
|
Teheccud
|
Liân
|
Siyer
|
20
|
Fazlu's-salâti
Fi'l-mescid-i Mekke ve Medine
|
İtk
|
Fedâil-i
cihâd
|
21
|
Amel'u
fi's-salât
|
Büyû'
|
Cihâd
|
22
|
Sehv
|
Müsâkât
|
Libâs
|
23
|
Cenâiz
|
Ferâiz
|
Et'ime
|
24
|
Zekat
|
Hibât
|
Eşribe
|
25
|
Hacc
|
Vasiyyet
|
Birr
ve sıla
|
26
|
Umre
|
Nezr
|
Tıbb
|
27
|
Muhsar
ve cezâüs-sayd
|
Eymân
|
Ferâiz
|
28
|
Cezâü's-sayd
ve nahvühü
|
Kasâme
|
Vasâyâ
|
29
|
Fezâilu
Medîne
|
Hudûd
|
Velâ
ve'l-hîbe
|
30
|
Savm
|
Akdiye
|
Kader
|
31
|
Salât'üt-terâvîh
|
Lukatâ
|
Fiten
|
32
|
Fazlu
leylet'ül-kadr
|
Cihad
|
Ruyâ
|
33
|
İ'tikaf
|
İmâre
|
Şehâdet
|
34
|
Büyû'
|
Sayd
|
Zühd
|
35
|
Selm
|
Edâhî
|
Sıfat'ul-kıyâmet
|
36
|
Şüf'a
|
Eşribe
|
Sıfat'ul-cennet
|
37
|
İcâre
|
Libâs
|
Sıfat'ul-cehennem
|
38
|
Havelât
|
Âdâb
|
Îmân
|
39
|
Kefâle
|
Selâm
|
İlim
|
40
|
Vekâle
|
Elfâzun
fi'l- edeb
|
İsti'zan
ve'l-âdâb
|
41
|
Hars
ve'l-müzâra'
|
Şi'r
|
Edeb
|
42
|
Şurb
ve'l-müsâkât
|
Rü'ya
|
Fedâil-il-kur'an
|
43
|
İstikrâz
|
Fedâil
|
Kıraât
|
44
|
Eşhâs
ve'l-husûmât
|
Fedâilu's-sahâbe
|
Tefsîr'ul-kurân
|
45
|
Lûkata
|
Birr
ve's-sıla
|
Deavât
|
46
|
Mezâlim
|
Kader
|
Menâkîb
|
47
|
Şirket
|
İlim
|
|
48
|
Rehin
|
Zikir
ve dua
|
|
49
|
Itk
|
Tevbe
|
|
50
|
Mükâteb
|
Sıfâtu'l-münâfıkîn
|
|
51
|
Hibe
ve fazluhê
|
Cennet
|
|
52
|
Şehâdât
|
Fiten
|
|
53
|
Sulh
|
Zühd
|
|
54
|
Şurût
|
Tefsîr
|
|
55
|
Vasâyâ
|
||
56
|
Cihad
ve siyer
|
||
57
|
Farz'ul-humus
|
||
58
|
Cizye
|
||
59
|
Bed'ül-halk
|
||
60
|
Ehâdîs'ul-enbiyâ
|
||
61
|
Menâkib
|
||
62
|
Fezâilu
eshâb'in-Nebiyyi
|
||
63
|
Menâkb'ul-ensâr
|
||
64
|
Meğâzî
|
||
65
|
Tefsir
|
||
66
|
Fezâil'ul-kur'an
|
||
67
|
Nikah
|
||
68
|
Talak
|
||
69
|
Nafakât
|
||
70
|
Et'ime
|
||
71
|
Akîka
|
||
72
|
Zebâih
ve sayd
|
||
73
|
Ezâhî
|
||
74
|
Eşribe
|
||
75
|
Merzâ
|
||
76
|
Tıbb
|
||
77
|
Libâs
|
||
78
|
Edeb
|
||
79
|
İsti'zan
|
||
80
|
Dâvât
|
||
81
|
Rikâk
|
||
82
|
Kader
|
||
83
|
Eymân
ve'n-nüzûr
|
||
84
|
Keffârât'ül-eymân
|
||
85
|
Ferâiz
|
||
86
|
Hudûd
|
||
87
|
Diyât
|
||
88
|
İstitâbet'ül-mürteddîn
|
||
89
|
İkrâh
|
||
90
|
Hiyel
|
||
91
|
Ta'bîr
|
||
92
|
Fiten
|
||
93
|
Ahkâm
|
||
94
|
Temenni
|
||
95
|
Ahbâr'ul-âhâd
|
||
96
|
I'tisâm
bi'l-kitâb ve's-sünne
|
||
97
|
Tevhîd
|
Kitap isimlerine göre ayrı ayrı ele aldığımız üç câmi’ içerisinde Buhâri’nin Câmi’nin 97 Kitab ile en
ayrıntılı olduğu şekilde de görülmektedir. Buhârî’den sonra çok neredeyse Buhârî’nin konu başlıklarını yarısı
olan 54 kitab ile Müslim’in eseri Tirmizî’den çok farklı olmasa da bazı konuları
ayrı ayrı ele almıştır. Mesela Salât’ül-iydeyn ve Salât’ül-müsâfirin Müslim’de ayrı kitablar olarak
alınmıştır. Yine Hayz kitabı Müslim’de ayrı bir kitab,
Tirmizî’de ise Tahâret kitabı içerisinde ele alınmıştır. İhtiva
ettikleri bâblar birbirine benzemekle beraber Müslim’de Tirmizî’den farklı olarak Akdiye, Hibât,
İmâre, İstiskâ, İ'tikâf, İtk kitabları ele alınmıştır. Tirmizî’de de Müslim’den farklı olarak Ahkâm,
Diyât, Et'ime, Kıraât, Sıfat'ul-cehennem, Siyer, Sıfât’ül-kıyâmet, Şehâdet, Tıbb, Velâ
ve'l-hîbe, Vitr kitaplarını ele almıştır.
Müslim ve Tirmizî’nin Câmi’leri bahsettiğimiz farklılıklar olmakla beraber konu
başlıklarının tertibi yönünden birbirlerine yakındırlar.
Buhâri’in konu başlıkları ise İslâm’a dâir tüm
konuları içine alacak şekilde ayrı ayrı ele alınmıştır. Buhârî eserine diğer câmi’lerde olmayan Bedy’ül-vahy
ile başlamış, Tahâret’e dâir
konular üç kitap halinde ( Hayz, Teyemmüm, Vudû’) şeklinde, namaza dâir konular
ayrı ayrı yaklaşık on beş kitabta ele almış , muâmelâta dâir konular’ın hepsi
fıkıh kitaplarına benzer şekilde detaylı bir şekilde başlıklandırmış; Medine’nin fazileti, Kadir Gecesi’nin fazileti gibi fezâile dair bazı ayrı
başlıklar açmıştır.
3.
MUSANNEFLER
Musannefler, sünen tertibinde yazılmış ancak buna ilave olarak
sahâbe, tâbiin sözleri ve fiilleri ile ilgili haberlere çokça yer verildiği
gibi nâdir de olsa muallak ve mürsel rivâyetleri de kapsadıklarından dolayı sünenlerden
ayrı olarak ele alınmaktadırlar.
Abdurrezzak b. Hemmâm’ın el-Musannef’inde (ö.211/826) 19.418 hadis bulunmaktadır.
Musannıf kendi görüşünü belirtmeden, Hz.
Peygamber’den verilen haberleri, sahâbî kavillerini ve tâbiûn fetvâlarını
sıralamakla yetinir.
İbn Ebî Şeybe’nin el-Musannef’inde (ö.235/849) 37.943 rivayet
bulunmaktadır. Eser bu yönüyle en hacimli
ve muhtevasının çeşitliliği ile de diğer hadis eserlerinden daha zengin
bir görünüme sahip bulunmaktadır.[48]
Musanneflerin Konu dağılımı
No
|
İbn Ebî Şeybe
|
Abdurrezzak
b. Hemmâm
|
1
|
Tahâret
|
Tahâret
|
2
|
Salât
|
Hayz
|
3
|
Sıyam
|
Salât
|
4
|
Zekât
|
Cum'a
|
5
|
Eyman, Nuzur
ve Keffarât
|
Fedâilu'l-Kur'an
|
6
|
Hac
|
Cenâiz
|
7
|
Nikah
|
Zekât
|
8
|
Talak
|
Sıyâm
|
9
|
Cihad
|
Akîka
|
10
|
Sayd
|
İ'tikaf
|
11
|
Büyû' ve
Ekziyye
|
Menâsik
(hacc)
|
12
|
Tıbb
|
Cihad
|
13
|
Eşribe
|
Meğazî
|
14
|
Akîka
|
Ehl-i kitâb
|
15
|
Et'ıme
|
Nikâh
|
16
|
Libâs
|
Talak
|
17
|
Edeb
|
Buyu'
|
18
|
Diyât
|
Şehâdât
|
19
|
Hudûd
|
Mükâteb
|
20
|
Ekziyyet-ü
Rasulüllah
|
Eymân
ve'n-nüzûr
|
21
|
Duâ
|
Velâ
|
22
|
Fezâil'ül-Kurân
|
Vesâyâ
|
23
|
Îmân
|
Menâkıb
|
24
|
Ruyâ
|
Sadaka
|
25
|
Ümerâ
|
Müdebber
|
26
|
Vasâyâ
|
Eşribe
|
27
|
Ferâiz
|
Ukûl
|
28
|
Fezâil
|
Ferâiz
|
29
|
Siyer
|
Ehlu'l-kitâbeyn
|
30
|
Buğüs ve
serâyâ
|
|
31
|
Târih
|
|
32
|
Cennet, Nâr
|
|
33
|
Zühd
|
|
34
|
Evâil
|
|
35
|
Ebû Hanîfe'ye
Red
|
|
36
|
Megâzî
|
|
37
|
Fiten
|
|
38
|
Cemel
|
Ele aldığımız her iki musannef konu dağılımı açısından genelde
birbirinden çok fakrklı olmamakla beraber, İbn Ebî Şeybe’nin Musannef’inde, Sayd, Tıbb, Et’ime, Libâs, Edeb,
Diyât, Hudûd, Duâ, İmân, Ruyâ, Umerâ, Cennet-Nâr, Zühd, Evâil, Ebû Hanîfe’ye
red, Fiten, ve Cemel
kitapları Abdurrezzak’ın Musannef’inde bulunmamaktadır.
Abdurrezzak’ın Musannef’inde bulunan Hayz, Cum’a,
Cenâiz, İ’tikaf, Ehl-i kitâb, Şehâdât, Mükâteb, Velâ, Menâkıb, Sadaka,
Müdebber, Ukûl, Ehl’ül-kitâbeyn kitabları İbn Ebî Şeybe’nin Musannef’inde bulunmamaktadır.
İbn Ebî
Şeybe’nin
Musannef’i Tahâret, Ezân, Salavât, Zekât kitaplarıyla başlayarak sünen’lere benzemekte; târih, zühd,
evâil, er-red alâ Ebî Hanîfe, Cemel, Sıffin kitaplarıyla da Câmi’ türü eserlere benzemektedir.
B.
Sünen, Câmi ve Musannef Türlerinin Mukâyesesi
Sünen, câmi’, musannef türlerinde te’lif edilen eserlerin kendi içerisindeki farklarını ve
özelliklerini beyan ettikten sonra bu
üç edebî türün hem metod yönünden hem de
konu karşılaştırması açısından incelemesini yapalım.
Sünen’ler
ibadât, muâmelât, ukûbâta dair meselelerle ilgili konuları ele alan, diğer bir deyişle “Ahkâm
Hadisleri”ni içeren
kitaplardır. Bu eserlerde metod olarak konuyla ilgili merfû’ hadislerin
toplanması hedeflenmiştir.
Câmi’ler ise dine ait bütün meselelerle
ilgili haberleri konularına göre bâblar altında toplayan eserlerdir. Câmi’ türü
eserlerde bu konular sekiz grupta ele alınmıştır. Bu eserler de merfû
hadislerin yanında sahâbe kavilleri (mevkûf), ve tabiin sözlerine (maktû’) yer
verilmiştir.
Musannef türü eserler ihtivâ ettikleri
konular açısından sünen
kitaplarına, İhtiva ettikleri hadislerin merfû’, mevkûf ve maktû’ olması
açısından ise câmi’lere benzemektedirler. Musannefler
mevkûf ve maktû’ haberleri ihtivâ etmesi, meşhur câmi’lerdeki gibi sahîh
hadisleri toplamayı hedeflemedikleri için sünen ve câmi’lere göre çok daha
fazla hacimlidirler.
Câmi’ Sünen ve Musanneflerin Konu
Dağılımı
Müslim
|
Nesâi
|
Abdurrezzak b. Hemmâm
|
Îman
|
Tahâret
|
Tahâret
|
Tahâret
|
Miyâh
|
Hayz
|
Hayz
|
Hayz
|
Salât
|
Salât
|
Gusl-teyemmüm
|
Cum'a
|
Mesâcid
|
Salât
|
Fedâilu'l-Kur'an
|
Salâtu'l-müsafirîn
|
Mevâkıt
|
Cenâiz
|
Cum'a
|
Ezân
|
Zekât
|
Salâtu'l-iydeyn
|
Mesâcid
|
Sıyâm
|
İstiskâ
|
Kıble
|
Akîka
|
Küsûf
|
İmâme
|
İ'tikaf
|
Cenâiz
|
İftitâhu's-Salât
|
Menâsik (hacc)
|
Zekât
|
Tatbîk
|
Cihad
|
Sıyâm
|
Sehv
|
Meğazî
|
İ'tikâf
|
Cum'a
|
Ehl-i kitâb
|
Hacc
|
Taksîru's-salât
|
Nikâh
|
Nikâh
|
Küsûf
|
Talak
|
Talâk
|
İstiskâ
|
Buyû'
|
Radâ'
|
Salâtu'l-havf
|
Şehâdât
|
Liân
|
Salâtu'l-iydeyn
|
Mükâteb
|
İtk
|
Kıyâmu'l-leyl
|
Eymân ve'n-nüzûr
|
Büyû'
|
Cenâiz
|
Velâ
|
Müsâkât
|
Sıyâm
|
Vesâyâ
|
Ferâiz
|
Zekât
|
Menâkıb
|
Hibât
|
Menâsiku'l-hacc
|
Sadaka
|
Vasiyyet
|
Cihad
|
Müdebber
|
Nezr
|
Nikâh
|
Eşribe
|
Eymân
|
Talâk
|
Ukûl
|
Kasâme
|
Hayl
|
Ferâiz
|
Hudûd
|
İhbâs
|
Ehlu'l-kitâbeyn
|
Akdiye
|
Vasâyâ
|
|
Lukatâ
|
Nuhl
|
|
Cihad
|
Hibe
|
|
İmâre
|
Rukba
|
|
Sayd
|
Umrâ
|
|
Edâhî
|
Eymân-nüzur
|
|
Eşribe
|
İşretü'n-nisâ
|
|
Libâs
|
Tahrîmu'd-dem
|
|
Âdâb
|
Kasmu'l-fey
|
|
Selâm
|
Bey'at
|
|
Elfâzun fi'l- edeb
|
Akîka
|
|
Şi'r
|
el-Fera' ve'l-atire
|
|
Rü'ya
|
Sayd ve zebâih
|
|
Fedâil
|
Dahâya
|
|
Fedâilu's-sahâbe
|
Buyû'
|
|
Birr ve's-sıla
|
Kasâme
|
|
Kader
|
Kat'ı's-sârik
|
|
İlim
|
Îman ve şerâiuh
|
|
Zikir ve dua
|
Ziynet
|
|
Tevbe
|
Âdâbu'l-kudât
|
|
Sıfâtu'l-münâfıkîn
|
İstiâze
|
|
Cennet
|
Eşribe
|
|
Fiten
|
||
Zühd
|
||
Tefsîr
|
||
Üç türün konularına baktığımızda câmi
türü ile sünenlerdeki konu sayılarının çok farklı olmadığını ancak sünenlerin
konularının İbadât, Muâmelât ve Ukûbât konularında
ayrıntılı bir şekilde ele alındığı, câmi’lerde ise dîne dâir tüm konuların ele
alındığını görmekteyiz. Musannefe baktığımızda daha önce de ifâde ettiğimiz
gibi bu tür eserlerin sünenlerle câmi’ler arasında bulunduğunu görmekteyiz. Musanneflerin mevkûf
ve maktû haberlere yer vermekle beraber konu dağılımında da sünenlerin dışına
çıkarak Siyer,
Meğâzî, Fezâil gibi câmi’lerin
muhtevasına dahil olan konuları da içerdikleri görülmektedir.
BİBLİYOGRAFYA
Aydınlı, Abdullah, Hadis Istılahları
Sözlüğü, İstanbul-2011
Babanzâde, Ahmet Naim,Hadis Usûlü ve
Istılahları (Yayına Hazırlayan: Hasan Karayiğit) İstanbul 2010
Çakan, İsmail Lutfi, Hadis Edebiyatı,
İstanbul-2012
Çakan, İsmail Lutfi,Hadis Usûlü,
İstanbul-2010
Ebû Zehv, Muhammed, Hadis ve
Hadisçiler (trc: Selman Başaran, M.Ali Sönmez), İstanbul- 2007
Efendioğlu,el-Musannef,DİA,XXXI, 238
el-A’zamî, Muhammed Mustafa, Hadis
Metodolojisi ve Edebiyatı (trc: Recep Çetintaş) İstanbul-2010
es-Sâlih, Subhi, Hadis İlimleri ve
Istılahları, İstanbul-2012
Hatiboğlu,Musannef,DİA,XXXI,236-237
Kettânî, er-Risâletü’l-mustadrafe
(Hadis Literatürü, trc.:Yusuf Özbek), İstanbul-1994
Koçyiğit, Talat, Hadis Tarihi, Ankara-2010
Koçyiğit, Talat, Hadis Usûlü,
Ankara-2011
Tokpınar,el-Musannef,DİA,XXXI,
Yardım, Ali, Hadis I-II,
İstanbul-2012
[1] Aydınlı,
Abdullah, Hadis Istılahları Sözlüğü, İstanbul-2011, s.280
[2] Yardım,
Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012, s.85
[3] Yardım,
Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012, s.85
[4] Kandemir,Sünen,DİA,XXXVIII,141-142
[5] Kettânî,
er-Risâletü’l-mustatrafe, (trc.Yusuf Özbek) İstanbul-1994,s.27
[6] Yardım,
Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012, s.90
[7] Çakan,
İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.126
[8]
Koçyiğit,Talat, Hadis Tarihi, Ankara-2010, s.250
[9] Çakan,
İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.120
[10] Bk. Kettânî,
er-Risâletü’l-mustatrafe, (trc.Yusuf Özbek) İstanbul-1994,s.5
[11] Çakan,
İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.114
[12]Koçyiğit,Talat,
Hadis Tarihi, Ankara-2010, s.246
[13] A’zamî,
Muhammed Mustafa, Hadis Metodolojisi ve Edebiyatı (trc.Recep
Çetintaş)İstanbul-2010, s.139
[14] Ebû
Zehv, Hadis ve Hadisçiler (trc. S.Başaran- M.A.Sönmez), İstanbul-2007,
s.430
[15] Çakan,
İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.118
[16] Yardım,
Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012, s.94
[17] Kandemir,Câmii,DİA,VII,94
[18]
Aydınlı, Abdullah, Hadis Istılahları Sözlüğü, İstanbul-2011, s.44
[19]
Koçyiğit, Talat,Hadis Usûlü, Ankara-2011, s.285
[20] Yardım,
Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012, s.80
[21] Kandemir,Câmii,DİA,VII,94
[22] Çakan,
İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.79
[23] Yardım,
Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012, s.82
[24]
Koçyiğit, Talat,Hadis Usûlü, Ankara-2011, s.286
[25]
es-Sâlih, Subhi, Hadis İlimleri ve Hadis Istılahları (çvr.M.Yaşar Kandemir),İstanbul-2012,s91
[26] Çakan,
İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.82
[27] Çakan,
İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.86
[28] Çakan,
İsmail Lütfi,a.g.e, s.90
[29] Kandemir,Câmii,DİA,VII,94
[30] Çakan,
İsmail Lütfi,a.g.e, s.89
[31]
Koçyiğit,Talat, Hadis Tarihi, Ankara-2010, s.248
[32] Çakan,
İsmail Lütfi,a.g.e, s.100
[33] Ebû
Zehv, Hadis ve Hadisçiler (trc. S.Başaran- M.A.Sönmez), İstanbul-2007,
s.434
[34]
Aydınlı, Abdullah, Hadis Istılahları Sözlüğü, İstanbul-2011, s.216
[35] Hatiboğlu,Musannef,DİA,XXXI,236-237
[36]
Koçyiğit,Talat, Hadis Usûlü, Ankara-2010, s.286
[37] Çakan,
İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.75
[38]
Tokpınar,el-Musannef,DİA,XXXI, 237
[39] Çakan,
İsmail Lütfi,a.g.e , s.75
[40]
Efendioğlu,el-Musannef,DİA,XXXI, 238
[41]
Koçyiğit,Talat, Hadis Tarihi, Ankara-2010, s.251
[42]
Çakan, a.g.e, s.120
[43]
Çakan, a.g.e, s.114
[44] Çakan, a.g.e,
s.114
[45] Yardım,
Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012, s.90
[46]
Çakan, a.g.e s.126
[47]
Yardım,Ali, Hadis I-II,İstanbul-2012,s.87
[48] Çakan,
İsmail Lütfi,a.g.e , s.75
Slot88 Merkur Safety Razor | The Best Merkur Online Casino
YanıtlaSilThe Merkur Classic 1904 Double Edge Safety 카지노사이트 Razor. 인카지노 One 메리트카지노 of Merkur's classic safety razors has a longer handle, longer handle, and a more