19 Eylül 2013 Perşembe

Camiler, sünenler ve musanneflerin mukayesesi


Sünen, Câmi ve Musannef  Türündeki Eserlerin İncelenmesi ve Mukayesesi
           

İçindekiler














Önsöz


Hadis edebiyatında, hadis metinlerinin toplandığı eserler genel olarak ale’l-ebvâb, ale’r-ricâl ve ale’l-ahrufi şeklinde  tasnife tâbi tutulmuştur. Hadis Edebiyatı dersinin final ödevi olarak ele aldığımız çalışmamızda, ale’l-ebvâb yani konularına göre tasnif edilen edebi türler olan sünen, musannef ve câmi’lerin tarifini, özelliklerini anlattıktan sonra, bu alanlarda verilen eserlerden bazılarının kendine has hususiyetlerini ifâde ederek sünen, musannef ve câmi’lerin kendi içinde muhtevâ değerlendirmesini yapacağız. Son bölümde de bu edebî türlerin birbirleriyle mukayesesini yaparak, takip ettikleri metod farklarını göstererek, muhtevâ yönünden de karşılaştırmasını yapacağız.

 

 



 

 

 

 

Giriş


I.             SÜNEN, CÂMİ’ VE MUSANNEF TÜRÜ ESERLER VE GENEL ÖZELLİKLERİ

A.          Sünen

Sünen, sünnet kelimesinin çoğuludur. Sünnet kelimesi ise (س، ن، ن)  harflerinden türemiş ve sözlükte iyi olsun kötü olsun tutulan yol anlamındadır. Hadis terminolojisinde sünen, “Fıkhi hüküm ihtivâ eden hadisleri fıkıh konularına göre düzenlemek suretiyle yazılan hadis kitabı şeklinde tarif edilmektedir.[1]
Ale’l-ebvâb tasnif sistemine göre, yani konularına göre yazılan eserlerden olan sünenler hicri ikinci asrın başlarından itibaren yazılmaya başlamış, muhaddislerin ahkâm ve itikâdi mevzûlarla ilgili hadislere diğerlerinden fazla önem vermelerinden dolayı sünen diye isimlendirilen bu eserler hadis edebiyâtının en zengin dalını teşkil etmişlerdir. [2] Bu tür kitapların te’lifi hicri üçüncü asırda da devam etmiş, en meşhur sünenler bu asrın ikinci yarısında ortaya çıkmıştır.

1.           Sünenlerin Özellikleri

Sünen unvânını taşıyan hadis kitapları, iman, tahâret,namaz, oruç, zekât, hacc gibi ahkâma ait hadisleri fıkhî bâblara göre tanzim eden kitaplardır. Bu tür eserlerin muhtevâlarını ‘ibâdât, mu’amelât ve ukûbât şeklinde üç ana başlıkta toplayabiliriz. Muhteviyatından da anlaşıldığı gibi sünenlerin hedefi hukûkî konulara ışık tutan ahkâm hadislerini bir araya getirmektir. Bu husûsu Kütüb-i sitte musannıflarından Ebû Dâvûd  Sünen’ini yazma gayesini  ve metodunu anlatmak üzere ele aldığı Risale’sinde şöyle anlatmaktadır:
Sünen’de sâdece ahkâm ile ilgili hadisleri tasnif ettim. Zühd kitâbları, amellerin fazîletleri ve diğer mevzûlarla ilgili kitabları (bölümleri) tasnîf etmedim. Buradaki hadislerin hepsi ahkâm’a dâir olup, tamamı 4800 kadardır[3].
Sünenler, Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirlerini nakleden merfu’ hadisleri ihtivâ eder. Bu tür eserlerde sahâbe ve tâbiûn sözleri olan mevkûf ve maktu’ haberler genellikle bulunmaz.

2.           Sünen Türünde Yazılmış Bazı Eserler

Sünenlerin genel tanımını ve özelliklerini izah ettikten sonra bu türde yazılmış eserlerden başta Kütüb-i sitte’ye dahil olanlar olmak üzere bazılarını ele alarak bu kitapların kendine has özelliklerini nakledeceğiz.
 Mekhûl b. Ebû Müslim’in (ö.116/734) Kitâb’us-sünen fi’l-fıkh’ı ile hadisleri ilk defa konularına göre tasnif eden Said b. Ebî Arûbe’nin (ö.157/773) es-Sünen’i bu türde yazılan eserlerin ilk örnekleridir.[4]
Şafî’nin (ö.204/820) Sünen’ül Kübrâ’sı : Nesâ’î Şafi’’nin bu eserinden Sünen-i Suğrâ’sını telhis etmiş, isnâdında illet vâkî olanlar hakkında söz söylediği  hadisleri bırakmak suretiyle özetlemiştir.
Sa’îd b. Mansûr’un Sünen’i:  Ebû Osman Sa’îd b.Mansûr b. Şu’be el-Mervezî (ö.227/841) tarafından te’lif edilmiş ve çok miktarda mu’dal, munkatı’, mürsel hadis ihtivâ etmektedir.[5] Eser Hz.Peygamber’in ahkâma dair hadislerini nakletmekle beraber, sahâbe devrindeki günlük hayatın çeşitli meseleleri hakkında diğer kaynaklarda bulunmayan bilgilere hâiz olması bakımından önemlidir.
Dârimî’nin Sünen’i  : Ebû Muhammed Abdullah b. Abdirrahman b. el-Fadl b. Behrâm b. Abdissamed et-Temîmî es-Semerkandî ed-Dârimî (ö.255/841) tarafından te’lif edilmiştir.  Eserin diğer sünenlerden farklı, kendine has bazı özellikleri vardır. Bunların başında 129 sayfa tutarındaki “giriş” mahiyetindeki kısım gelmektedir. Bu bölümde muhte’lif bâblar altında “Câhiliye Devri” dediğimiz döneme ait haberler, Hz.Peygamber’in hayâtı ve ahlâkıyla ilgili hadislere yer verilmiştir. Eserin genel planı, daha sonraki devirlerde tasnif edilen sünenlerden farklı değildir. Bu yönüyle kendisinden sonra gelen muhaddislere yön verdiği söylenebilir.  Ayrıca müellif bir kısım hadislere notlar eklemiş ve o konu ile ilgili olarak kendi görüşünü belirtmiştir. Bazı hadislerin râvîleri hakkında bilgiler vermiş ve onların tenkitlerini yapmıştır.[6]
Dârekutnî’nin Sünen’i :  Ebû’l-Hasen  Ali b. Ömer ed-Dârekutnî (385/995) tarafından te’lif edilmiştir. Müellif eserinde mevsûkiyetine inandığı hadisleri değil illetli hadisleri bir araya getirmeye ve hadisleri çeşitli isnad ve rivâyetlerini vermeye gayret etmiştir. Dârekutnî ricâle ait değerlendirmelerini de süneninde yapmaktadır. Dârekutnî ricâl konusunda müsellem olmasına rağmen, sünenin te’lif amacına uygun olarak zayıf (münker, hatta mevzû hadis ihtivâ etmektedir. Bu yüzden onun Sünen’i Kütüb-i sitte dışında bırakılmıştır.[7]
İbn Mâce’nin Sünen’i : Ebû Abdullah Muhammed b.Yezid b. Abdullah b. Mâce el-Kazvînî (ö.273/886) tarafından te’lif edilmiştir. İbn Mâce’nin Sünen’i altıncı asrın başına kadar Kütüb-i sitte arasında yer almamıştı. Bu döneme kadar hadisçiler nazarında asıl olan beş hadis kitabı bulunmaktaydı. Ebû’l-Fazl İbn Tâhir el-Makdisî’nin bu beş kitab(Usûl-i hamse) a tahsis ettiği Atrâf’a İbn Mâce’nin Sünen’ini de eklemesinden ve “Altı İmamın Şartları”(Şurutu’l-e’immeti’s-sitte) adlı kitabını te’lif etmesinden sonra, İbn Mâce’nin Sünen’i de muteber kitaplar arasında zikredilmeye başlanmıştır. [8]
Sünen’de mukaddime hariç 37 kitab 1515 bâb ve 4341 hadis bulunmaktadır. Bu hadislerden 3002’si diğer beş kitapta rivâyet edilmiş olup, geriye kalan 1339 hadis sadece İbn Mâce’de bulunan hadisler (zevâid)dir. Bunların, 428’inin ricâli güvenilir, 199’unun isnadı hasen, 613’ünün isnadı zayıf, 99’unun isnadı ise yok hükmünde veya münker ya da yalanlanmıştır.[9] Bu sebepten dolayı İbn Mâce’nin Sünen’ini Kütüb-i sitte’nin altıncı kitabı olarak kabul etmeyip onun yerine Muvattaı zikredenler olmuştur. [10] Bununla beraber fıkıh bâbları yönünden büyük faydası dolayısıyla, altıncı kitap olarak kabul görmüş ve şöhret kazanmıştır.
Ebû Dâvud’un Sünen’i : Süleyman b. el-Eş’as b. İshak b. Beşir b. Şeddad b. Amr b.İmrân Ebû Dâvud el-Ezdî es-Sicistânî (ö.275/288) tarafından te’lif edilmiştir. Sünen, Concordane’a göre 40 kitap ve 1889 bâbtan meydana gelmektedir. Müellifin kendi ifadesiyle toplam 4800 hadis ihtivâ etmektedir. Sünen’deki bâb başlıkları kısadır ve herhangi bir görüş ortaya koyacak şekilde değildir. Musannıf eserinde şahıs tanıtması yapar, mekanlar hakkında bilgi verir, hadisin sebeb-i vurûdunu bildirir.[11] Ebû Dâvud, Sünen’inde naklettiği 4800 hadisi sıhhat yönünden üç gruba ayırmıştır. Sahîh olanlar, sahîh görünenler ve sahîhe yakın olanlar. Ancak naklettiği hadisler içerisinde zayıf olanlar da bulunmaktadır. Bu tür hadislerin zayıflık gerekçelerini bildirmeyi de ihmal etmez. Ebû Dâvud’un zayıflığına işaret etmediği hadisler kendisi tarafından sâlih olarak kabul edilmektedir.[12] 
Nesâ’î’nin Sünen’i : Ebû Abdurrahman Ahmed b. Şuayb b. Sinan b. Bahr el-Horosânî en-Nesâ’î (ö.303/915) tarafından te’lif edilmiştir. Söz konusu sünen, Sünen’ül-kübrâ’nın muhtasarı olan es-Sünen’ül-Müctebâ’dır. Musannıf fıkhî hadisleri konu eden Sünen’ül-kübrâsında sahih hadislerle birlikte zayıf hadisleri de kaydetmiş ancak bu usûlü râvilerin hangi tür hatalar yaptıklarını göstermek için kullanmıştır.[13] Kendisinden bu eserdeki zayıf hadislerin ayıklanması istenince Sünen’ül-kübrâyı ihtisar etmiş ve es-Sünen’ül-Müctebâ’yı te’lif etmiştir. Sünen Sahihân’dan sonra zayıf hadisi en az bulunan kitaptır.[14]
Sünen 51 kitab ve 2400’e yakın bâb içinde, yer yer “ nev” kelimeleri ile açılmış alt başlıklardan oluşmaktadır. Bu tür başlıklar daha çok ihtilaf edilen konularda kullanılmıştır.[15]
Beyhâkî’nin Sünen’i : Tasnif devrinin son sîmâlarından biri olan Ebû Bekir Ahmed b. el-Hüseyin el-Beyhâkî (ö.458/1066) tarafından te’lif edilmiştir.  Eserin ismi es-Sünen’ül-Kübrâ’dır. Bu eser hakkında İbn’üs-Salâh Kendi konusunda bir başka benzerini bilmiyoruz.” Diyerek, onun bütün sünen türü eserlerin husûsiyetini kendinde toplamış olduğunu ifade eder ve şöyle ilâve eder: “ Beyhakî’nin es-Sünen’ül-Kübrâ’sından başka, İslâm hukukunun delillerini toplayan dört başı mâmur başka bir kitap yoktur. Sanki o, İslam ülkesinin diğer bölgelerinde hiçbir hadis bırakmadan, hepsini kitabına almıştır.Beyhakî’nin es-Sünen’üs-Suğrâ isimli aynı  konuda bir eseri daha vardır.[16]

B.           CAMÎ’LER

Câmi’ kelimesi sözlükte “toplayan, bir araya getiren” manalarına gelen (ج، م، ع) kökünden türemiştir.[17] Hadis literatüründe ise “1.Her konudan hadisler ihtivâ eden; 2. Fıkhi bir hüküm taşımayan, belli fıkıh konularından birine girmeyen hadislerin toplandığı kitap; 3. Bir hadis kitabında herhangi bir bölüme konulamayan değişik konulardaki hadislerin toplandığı bölüm ; 4. İçinde, daha önce yazılmış olan kitaplardan birden fazlasının ihtivâ ettiği hadislerin hepsin veya bir kısmının toplandığı kitap”[18] şeklinde tarif edilmiştir. Hadis edebiyatında câmi’ olarak şöhret bulan eserlerin te’lif metodu, “ Her konudan hadisler ihtivâ eden  kitap’ şeklindeki  birinci tarife uygundur.

1.           Câmi’lerin Özellikleri

Hadis Edebiyatında ale’l-ebvâb tasnif sistemi içerisinde önemli yeri olan câmi’ler, sünenler gibi ibâdât, muâmelât ve ukûbâta dair bâblara göre tasnif edilmiş hadisleri ihtivâ ederler, ancak câmi’lerin içine aldığı hadisler sadece bu konularla ilgili değildir. Bunlara ilave olarak câmi’lerde dini konuların tamamını kapsayan,  Kur’an’ın fazîleti, tefsiri, yaratılışın başlangıcı, geçmiş peygamberler, menâkib, Hz. Peygamber’in sîreti, ve meğâzîsi, halifeleri ve ashâbın fazîletleri, îman, tevhîd, ve bunun gibi diğer konulara ait hadisler sünenlerde bulunmayıp câmi’ türü eserlerin kapsamına girmektedir. Bu bakımdan câmi’ler, akla gelebilecek her konudaki müşkilin halli için başvurulabilecek mufassal hadis koleksiyonlarından sayılırlar.[19]
Câmi’lerin ihtivâ ettikleri ve dinin tamamına ait bu konular sekiz ana başlık altında toplanmış, bu başlıkların her biri bir kitap olarak adlandırılmıştır. Bu kitaplar 1.İman, 2.Ahkâm veya Sünen, 3.Rikâk veya Zühd, 4.Et’ime, eşribe, âdâb, 5. Tefsir, 6.Tarih, siyer, cihâd, 7. Menâkıb, 8. Fiten ve Melâhime ait konulardan oluşmaktadır. Câmi’ türünde yazılan eserlerin mutlaka bu sekiz kitabı hâvî olmasını şart koşanlar olmuştur, bu sebepten dolayı Müslim’in eserine câmi’ denilip, denilemeyeceği konusunda alimler arasında ihtilaflar olmuştur. Ancak bu ihtilaf tutmamış ve Müslim’in eseri câmi’ olarak kabul görmüştür.[20]
Câmi’ türünde eserler hicri ikinci asırda te’lif edilmeye başlamıştır. Hadis edebiyatının ilk dönemine ait eski örneklerden biri ve câmi’ türünde yazılan ilk eser olarak kabul edilen[21],  Ma’mer b.Raşid’in (ö.153 /770) eserinin adı da câmi’dir. Ancak bu eser bazı ahlâkî konuları ihtivâ etmekte olup yukarıda açıkladığımız sekiz ana bölümü içermemektedir.
Muahhar döneme ait derleme ve cem’ nitelikli bazı kitaplara da câmi’ adının verildiği görülmektedir. Câmi’u’l-usûl, el-Câmi’u’us-sağir gibi bu eserlerde câmi’ isminin kullanılması sözlük anlamındadır.[22]
Câmi’lerde bulunması öne sürülen kitapların isimlerini zikretmiştik. Şimdi de bu kitapların hangi konuları içerdiğini kısaca izah edelim.
Kitâb’ül-îman: îman ve akâid konularını ilgilendiren hadis-i şerif’lerin yer aldığı bölümdür.
            Kitâb’ü s-sünen: Bu bölüm sünen türü eserlerin muhtevasını oluşturmaktadır. Bütün ibâdet ve hukuk konularına taallûk eden hadisleri içine alır: Tahâret’ten Vasiyet’e kadar çeşitli fıkhî mevzûları ihtivâ eden bu bölüm, hadis mecmûalarının yarısından fazlasını işgal eder. Bu bölümün hadislerine “ ahkâm hadisleri” de denir.
            Kitâb’ü z-zühd: Bir müslümanın iç dünyasını ve derûnî hayatını besleyen hadis-i şerif’lerin toplandığı bölümdür.
            Kitâb’ül-edeb: Yeme, içme, giyinme, seyâhat etme, yatıp kalkma gibi hususlarda dikkat edilmesi gereken bütün muâşeret kâidelerini ihtivâ eden bölümdür.
            Kitâb’üt-tefsîr: Hadis’ler bir bakıma umumî olarak Kur’anı-ı kerîm’in tefsiridir. Ancak daha hususî bağlamda bazı âyet ve sûreler hakkındaki açıklamalar, sûre ve âyetlerin sebeb-i nüzüllerini bildiren haberler bu bölümün esâsını teşkil eder. Bu bölümde ashâb ve tâbi’ûn nesli tarafından yapılan tefsirlere de yer verilir.  
            Kitâb’üs-siyer ve’l-cihâd: Devletler Hukuku dediğimiz Harb ve Sulh Hukuku kâideleri, Siyâsî Târih, Hz. Peygamber’in gazveleri bu bölümün konusudur.
            Kitâb’ül-menâkıb: Bu bölümde Hz. Peygamber’in Şemâil’i ile ashâb hakkında söylenmiş hadisler yer almaktadır. Önceki peygamberle ilgili haberler de, umûmiyetle bu bölüm içinde yer almıştır
            Kitâb’ül-fiten ve’l-melâhim: İslam topluluklarında vukûa gelecek veya vukû muhtemel nâhoş olaylar, davranışlar ve inançlarla ilgili haberler, bu bölüm altında toplanmıştır. İstikbâlden haber veren bazı hadis-i şerifler, kıyâmet alâmetleri, mehdî, teceddüd mes’elesi, mezheb ve fırkalar hakkındaki haberler bu bölümün konuları arasındadır. Hadis mecmualarının bu bölümü ; Dinler Tarihi, Siyâsî ve îtikâdî Mezhebler Tarihi, İlm-i Kelâm gibi ilim dalları için yegâne kaynak durumundadır.  
            Câmi’ türü eserlerde, yukarıda sıralanan bu sekiz bölümün dışında bir kısım temel konulara da yer verilmiştir: Kitâb’ül-ilm, Kitâb’üt-tıbb, Kitâb’üd-de’avât, Kitâb’ül-fezâil’il-kur’ân, Kitâb’ür-rü’yâ, Kitâb’ül- birr ve’s-sıla bunlardan bazılarıdır. [23]

2.           Câmi Türünde Yazılmış Eserler

Hadis edebiyatında câmi’ türü eserlerin hicri ikinci asırda ortaya çıkmaya başlamış ve bu tür de ilk eseri Ma’mer b. Râşid el-Ezdî (ö.153/770) te’lif etmiştir. İki yazma nüshası zamanımıza kadar intikal eden ve Abdurrzzâk b. Hemmâm’ın Musannef adlı eserinin sonunda neşredilen bu kitap, hadis tarihi yönünden büyük önemi hâizdir. Çoğunlukla fıkhî konular dışındaki hadisleri toplayan bu eser, yaklaşık 280 bâb ihtivâ etmektedir. 
el-Câmi’u’l-kebîr ve el-Câmi’u’s-sağîr adlı iki eseriyle Sufyân es-Sevrî (ö.161/778 ), Rabî’ İbn Habîb el-Bısrî (ö.170/787), Abdullah İbn Vehb (ö.197/813) ve Sufyân İbn Uyeyne (ö.198 / 814) bu asırda Câmi te’lif eden hadisçilerdir.[24] Bu eserlerin yanında hadis edebiyatında meşhur olan câmi’ türündeki eserlerin birkaçını, kendine has özelliklerini görmek açısından ele alacağız.
Buhârî’nin el-Câmiu’s-sahîh’i : Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail el-Buhârî el-Cû’fî  (ö.256/870) tarafından te’lif edilmiştir. Esere müellif tarafından ”el-Câmiu’l-müsnedu’s-sahîhu’l-muhtasar min umûri Resûlillah sallallahu aleyhi ve selem ve sünenihi ve eyyâmih” adı verilmiştir.
Buhârî Sahîh’ini 600.000 hadis arasından seçmiştir. Sahîh 97 kitab, 3730 bâbtan müteşekkildir. Hafız İbn Hacer’e göre Sahih’i Buhârî’nin hadislerinin,  mükerrerleri, ta’likât, mütâbeât ve muhte’lif rivâyetleri ile 9082, tekrarsız mevsûl hadislerin (2602), merfû’ mu’allak hadislerin 159 adet olduğun söylemektedir. İbn Hacer Buhârî’deki mevkûf ve maktû’ rivâyetleri bu rakama dahil etmemiştir. [25]
Buhâri bâb başlıklarını çoğu zaman âyet-i kerîmelerden, bazen hadislerden iktibaslarla ve bazen de serbest şekilde fakat fıkhî bir anlam taşıyacak tarzda seçtiği ibarelerle tanzim etmiştir. Bu sebepten Buhârî’nin fıkhî görüşleri bâb başlıklarındadır.” sözü meşhurdur. Buhârî’nin el-Câmiu’s-sahîh’i Kütüb’i sitte’nin ilk eseridir.[26]
Müslim’in Sahih’i : Ebû’l-Hüseyin Müslim b. Haccâc el-Kuşeyrî (ö.261/874) tarafından te’lif edilmiştir. Müellif eserine  el-Müsned’üs-sahîh adını vermiştir. Sahîh-i Müslim adıyla şöhret bulan eser Kütüb-i sitte’nin ikinci kitabıdır. İmam Müslim  onu 300.000 hadis içerisinden seçerek meydana getirmiştir. Müellif  Sahîh’inin mutevasını şöyle açıklamaktadır: “ Ben, bana göre sahih olan her hadisi bu kitaba almış değilim. Ben, sadece sıhhati konusunda ulemânın icmâ ( buradaki icma’dan kasıt, Ahmet b. Hanbel, Yahya b. Maîn, Osman b. Ebî Şeybe, ve Said Mansur’un icmasıdır.)ettiği hadisleri bu kitaba kaydettim.[27]
Müellif eserine sanki bir sünenmiş gibi sadece merfû’ hadisleri almaya gayret göstermiştir. Bunun sonucu olarak eserinde sadece 192 mevkûf hadis bulunmaktadır. Müslim’in eseri, kitab adı taşıyan 54 bölüm ve 1322 bâb, mükerrerler dışında 3033 hadisten müteşekkildir. Müslim kitabına bâb başlıkları koymamış, daha sonra Nevevî (ö.676/1277) tarafından esere ilave edilmiştir. Kitab isimleri Buhârî’deki kitap isimleri ile paralellik arzeder. Müslim’in Sahîh’inin Kütüb-i sitte’deki diğer kitaplardan farklı bir yönü de eserin başında eserinde izleyeceği yöntem ile ilgili önemli bilgiler ihtivâ eden bir mukaddime bulunmasıdır.[28]
Müslim’in Sahîh’i câmi’lerin özellikleri bölümünde ele aldığımız ve câmi’ türü eserlerde bulunması şart koşulan sekiz bölümden Kitab’ut-tefsir  sistematik olmadığı öne sürülerek câmi’ katagorisinde değil de sünenler arasında sayılması gerektiğini iddia edenler olmuşsa da bu görüş tutmamış, Müslim’in Sahîh’i câmi’ler arasındaki yerini muhafaza etmiştir.[29] Müslim’in Sahîh’i te’lif ederken sadece merfû’ hadisleri nakletme gayreti de muhaddislerin bazılarını bu görüşe sevk eden bir başka unsur olarak görülmüştür.[30]
Tirmizî’nin Câmii : Muhammed b. İsâ b.Sevre b. Musâ et-Tirmizî ( ö.279/892) tarafından te’lif edilmiştir. Eserin adı el-Câmiu’l-Muhtasar min’es-Sünen an Rasûlillah’tır. Tirmizî’nin eseri sünenler arasında da zikredilmekle beraber, câmi’ türündeki eserlerin şartlarını taşımakta, câmi’lerde bulunan sekiz kitabın konuları ile alakalı tüm konuları içerdiğinden dolayı câmi’ler arasında  sayılmaktadır.
Tirmizî’nin kitabındaki hadisler sahîh, hasen ve zayıf olmak üzere üç kısımda toplanır. Musannıf her hadisi zikrettikten sonra, o hadisin hangi gruptan olduğunu “ bu hadis sahîhtir” veya “bu hadis hasendir” gibi sözlerle belirtir. Zayıf olduğuna işaret ettiği hadislerin zayıflık sebebini açıklar. Tirmizî’yi diğer müelliflerden ayıran bir özelliği de, bazı hadislerin derecesine işaret ederken, sahîh, hasen, ve garip kelimelerini çeşitli şekillerde birleştirerek, hiç kimsenin kullanmadığı bazı tabirlere yer vermesidir. Meselâ bir hadisin sıhhat derecesini belirtmek için “ bu hadis hasen sahîhtir”, “ bu hadis hasen garibtir”, “ bu hadis sahih gariptir” şeklindeki tabirleri sık sık kullanmıştır.[31]
el-Câmi; 46 kitab, 2496 bâb içinde 3956 hadis içermektedir.  Tirmizi’nin eserinde bulunan mevkûf ve maktû’ hadisler merfû rivayetlerin değerlendirmesi için verilmiştir. Bâb başlıkları Buhârî ile paralellik arzetmekle beraber kısa ve hadislerle münasebetlerini bulmak kolaydır. [32] Tirmizî eserin sonuna ilave ettiği Kitâbü’l-ilel’inde hadisleri zayıf kılabilecek nedenlerle ilgili önemli konuları ele almıştır.Bu açıdan onun kitabı Kütüb-i sitte’nin diğer eserlerinden farklılık arzetmektedir.[33]

C.          MUSANNEFLER


Ale’l-ebvâb tasnif edilen hadis kitaplarına genel olarak musannef ismi verilmektedir. Çalışmamızın konusu olan sünen, câmi ve musannefler ve bunlara ilave olarak müstedrek, müstahrec ve zevâid isimleriyle bilinen kitapların  hepsi aslında musannef çatısı altında toplanmaktadır. Ancak  konularına göre tasnif sisteminde yazılan eserlerin değişik gayelere göre, farklı uslûb ve özelliklerde  te’lif edilen alt türleri ortaya çıkmıştır. Musannefte yine kendi adıyla bir alt tür olarak hadis edebiyatındaki yerini almıştır.

1.           Musanneflerin Özellikleri

Musannef, (ص،ن،ف)  kökünden türemiş olup, sözlükte sınıflandırılmış, tasnif edilmiş mânasına gelmektedir. Hadis literatüründe ise, “Fıkhî bir hüküm taşıyan merfû’, mevkûf, ve maktû hadisleri fıkıh konularına göre sınıflandırarak yazılan hadis kitabı” olarak tarif edilmiştir.[34] Sünenlerden farklı olarak bu tür eserlerde sahâbe, tâbiin sözleri ve fiilleri ile ilgili haberlere çokça yer verildiği gibi nâdir de olsa muallak ve mürsel rivâyetler de zikredilir. Yalnız hukuki içerikli hadisler değil, biyoğrafi, tarih, zühd  ve ahlâka ait haberler de musanneflerin bölümlerini teşkil eder.[35] Musannafları ihtivâ ettikleri konular yönünden sünenler ile câmi’ler arasında bir mertebede görmek mümkündür.
Musannefler hicri ikinci asrın başlarından itibaren te’lif edilmeye başlamıştır.

2.           Musannef Türünde Yazılmış Eserler

Hammâd b. Seleme’nin(ö.167/784) , Vekî İbnu’l-Cerrâh (ö.197/813) hicri ikinci asırda musannef denilen eserlerle şöhret kazanmış imamlardır. Ancak İbnu’n-Nedîm, Fihrist’inde her iki Musannef’ı da Kitâb’us-sünen adı altında zikretmiştir. Bu da musannefler ile sünenler arasında büyük bir farkın olmadığına işarettir.[36]
Abdurrezzak b. Hemmâm’ın el-Musannef’i : Abdurrezzak b. Hemmâm (ö.211/ 826) tarafından te’lif edilen el-Musannef, hocası Ma’mer b. Râşidin Câmî’inden yaklaşık on misli daha hacimlidir. Muhteva bakımından da daha farklıdır. Musannef’te fıkhî mes’elelere dâir hadislere daha fazla yer verilmiştir.
Musannef’teki bâb başlıkları kısadır. Ricâl tenkidi, tanıtması ve kelime açıklamalarına rastlanmaz. Musannıf kendi görüşünü belirtmeden, Hz. Peygamber’den verilen haberleri, sahâbî kavillerini ve tâbiûn fetvâlarını sıralamakla yetinir. Musannef’te “Câmi” hariç 19.418 hadis bulunmaktadır. “Câmi” ile beraber 21.033 hadis vardır.[37] Yaklaşık  dört bini merfû olmak üzere mevkûf , maktû’ ve müsned, mürsel, munkatı’ rivayetler bulunmaktadır.[38]  
İbn Ebî Şeybe’nin el-Musannef’i : Ebû Bekir Abdullah b. Muhammed b. Ebî Şeybe (ö.235/849) tarafından te’lif edilmiştir. Eserin adı el-Musannef fi’l-ehâdîs ve’l-âsâr’dır. Musannef’te 37.943 rivayet bulunmaktadır. Eser bu yönüyle en hacimli  ve muhtevasının çeşitliliği ile de diğer hadis eserlerinden daha zengin bir görünüme sahip bulunmaktadır.[39]  Musannef  Tahâret, Ezân, Salavât, Zekât kitaplarıyla başlayarak sünen’lere benzemekte; Târih,Zühd, Evâil, er-Red alâ Ebî Hanîfe, Cemel, Sıffin kitaplarıyla da câmi’ türü eserlere benzemektedir. Eserin kaç bölüme ayrıldığı noktasında ihtilaflar bulunmaktadır. Bazı baskılarda kitab olarak belirlenen kısımlar diğer baskılarda bâb olarak isimlendirilmiştir. Eserin Said el-Lehhân tarafından hazırlanan en yeni neşrinde 41 kitab, 5434 bâb bulunmaktadır. [40]
Mâlik b. Enes’in (ö.179/795) Muvattâ’ adlı eseri her ne kadar musannef adını taşımasa da metod olarak musannef tarzında yazılan eserlerdendir.
Hicri üçüncü asırda da çok sayıda olmasa da bu ismi taşıyan kitaplar tasnif edilmiştir. Ebû’r-Rebî Süleyman b. Dâvud el-Ezdî ez-Zehrânî el-Atekî’nin (ö.234/849) “el-Musannef’i, Ebû Abdurrahman Bakîy b. Mahled b. Yezid el-Kurtubî’nin (ö.276/890) , ” el-Musannef fi’l-Fetevâ’s-sahâbeti ve’t-tâbi’in ve men dûnehüm  adlı kitapları günümüze ulaşamamış olsa da  bu asırda te’lif edildiği bilinen eserlerdendir.[41]

II.            SÜNEN, CÂMİ’ VE MUSANNEFLERİN MUKAYESESİ

A.           Edebî Türlerin Kendi İçinde Mukâyesesi

1.           SÜNENLER

Sünen türündeki hadis kitapları, iman, tahâret,namaz, oruç, zekât, hac gibi ahkâma ait hadisleri fıkhî bâblara göre tanzim eden kitaplar olup muhtevâları ‘ibâdât, mu’amelât ve ukûbât şeklinde üç ana başlıkta toplanmaktadır. Sünenler ahkâm hadislerini ihtivâ etmelerinden dolayı, hadis edebiyatında önemli bir yer tutmuş ve bu alanda birçok eser verilmiştir. Biz çalışmamızın bu bölümünde sünenlerden Kütüb’i sitte’ye dahil olan Sünen-i Nesâî, Sünen-i Ebû Dâvud ve Sünen-i İbn Mâce’nin konu dağılımı ve te’lifindeki farklı özelliklerini,Kütüb-i sitte’ye dahil olmayan sünenlerin de kendine has özelliklerini ifade ederek, sünenlerin mukayasesini yapacağız.
Said b. Mansur’un Sünen’i, sahâbe devrindeki günlük hayatın çeşitli meseleleri hakkında diğer kaynaklarda bulunmayan bilgilere hâiz olması bakımından diğer sünenlerden farklılık ihtivâ eder.
İbn Mâce’nin Sünen’inde   4341 hadis bulunmaktadır. Bu hadislerden 3002’si diğer beş kitapta rivâyet edilmiş olup, geriye kalan 1339 hadis sadece İbn Mâce’de bulunan hadisler (zevâid)dir. Bunların, 428’inin ricâli güvenilir, 199’unun isnadı hasen, 613’ünün isnadı zayıf, 99’unun isnadı ise yok hükmünde veya münker ya da yalanlanmıştır.[42]
Ebû Dâvud’un Sünen’inde bâb başlıkları kısadır,  müellif bâb başlıklarında  fıkhî  bir görüş ortaya koymamaktadır. Musannıf eserinde şahıs tanıtması yapar, mekanlar hakkında bilgi verir, hadisin sebeb-i vurûdunu bildirir.[43] Naklettiği hadisler içerisinde zayıf hadisler vardır. Ancak musannıf bu tür hadislerin zayıflık gerekçelerini bildirmektedir.[44]
Nesâî’nin Sünen’i ise içerisindeki zayıf hadislerin azlığından dolayı Sahihân’dan sonra en sahîh kitaplar arasında sayılmaktadır.
Dârimî’nin Sünen’i  : Eserin giriş kısmında diğer sünenlerden farklı olarak, 129 sayfa tutarındaki “giriş” mahiyetindeki kısım gelmektedir. Bu bölümde muhte’lif bâblar altında Câhiliye Devri dediğimiz döneme ait haberler, Hz.Peygamber’in hayâtı ve ahlâkıyla ilgili haberlere yer verilmiştir.[45]
Dârekutnî’nin Sünen’inde müellif mevsûkiyetine inandığı hadisleri değil illetli olan hadisleri bir araya getirmeye çalışmıştır. Eser bu yönüyle  ve hadisleri çeşitli rivâyetlerini vermesi açısından önemlidir. Sünen te’lif amacına uygun olarak zayıf münker, hatta mevzû hadis ihtivâ etmektedir.[46]
Beyhâkî’nin Sünen’i ise saydığımız sünenlerden sonra yazılmasından dolayı tüm sünenlerin özelliklerini kendisinde toplamış olma özelliğine sahiptir.

Sünenlerin Konu Dağılımı
No
Nesâi
Ebû Dâvud
ibn Mâce
1
Tahâret
Tahâret
Tahâret
2
Miyâh
Salât
Salât
3
Hayz
Salât'ul-istiskâ
Ezân ve's-sünneti fîhê
4
Gusl-teyemmüm
Salât'ul-sefer
Mesâcid ve'l-cemâat
5
Salât
Tatavvû'
İkâmet'üs-salât
6
Mevâkıt
Şehr-i ramazân
Cenâiz
7
Ezân
Sücûd'il-kur'ân
Sıyâm
8
Mesâcid
Vitr
Zekât
9
Kıble
Zekât
Nikâh
10
İmâme
Lukata
Talâk
11
İftitâhu's-Salât
Menâsik
Kefâret
12
Tatbîk
Nikâh
Ticâret
13
Sehv
Talâk
Ahkâm
14
Cum'a
Savm
Hibât
15
Taksîru's-salât
Cihâd
Sadakât
16
Küsûf
Edâhî
Rühûn
17
İstiskâ
Sayd
Şuf'a
18
Salâtu'l-havf
Vasâyâ
Lukata
19
Salâtu'l-iydeyn
Ferâiz
Itk
20
Kıyâmu'l-leyl
Harac
Hudûd
21
Cenâiz
Cenâiz
Diyât
22
Sıyâm
Eyman ve'n-nüzûr
Vasâyâ
23
Zekât
Buyû ve'l-icârât
Ferâiz
24
Menâsiku'l-hacc
Akdiye
Cihad
25
Cihad
İlim
Menâsik
26
Nikâh
Eşribe
Edâhî
27
Talâk
Et'ime
Zebâih
28
Hayl
Tıbb
Sayd
29
İhbâs
Itk
Et'ime
30
Vasâyâ
Hurûf ve'l-kıraât
Eşribe
31
Nuhl
Hamam
Tıbb
32
Hibe
Libâs
Libas
33
Rukba
Teraccül
Edeb
34
Umrâ
Hatem
Dua
35
Eymân-nüzur
Fiten ve'l-melâhim
Ta'bir'ir-ruyâ
36
İşretü'n-nisâ
Mehdî
Fiten
37
Tahrîmu'd-dem
Melâhim
Zühd
38
Kasmu'l-fey
Hudûd
39
Bey'at
Diyât
40
Akîka
Sünnet
41
el-Fera' ve'l-atire
Edeb
42
Sayd ve zebâih
43
Dahâya
44
Buyû'
45
Kasâme
46
Kat'ı's-sârik
47
Îman ve şerâiuh
48
Ziynet
49
Âdâbu'l-kudât
50
İstiâze
51
Eşribe

Sünenler her ne kadar ibâdât, muâmelât ve ukûbât’a dair konulara ait kitaplar olsa da, her musannıf eserini te’lif ederken bu üç ana konu ile alakalı olmayan mevzûlardaki  bazı kitapları eserlerine almışlardır.
Ebû Dâvud Sünen’inde Kitâb’ül-îmân, İlim, Tıbb, Fiten, Mehdî, Melâhim, Sünnet ve Edeb;  İbn Mâce ise Îmân, İlim, Tıbb, Edeb, Ruyâ, Du’â, Fiten ve zühd kitaplarına yer vermiş; Nesâî ise eserinin son kısmındaki Îmân kitabından başka “Ahkam hadisleri”nin dışında bir konuyu eserine almamıştır. Nesâî bölümlerin tasnifini Ebû Dâvud ve İbn Mâce’nin bölümlerinden daha ayrıntılı olarak ele almıştır. Mesela Nesâî Tahâret, Miyâh, Gusül, Hayz konularını ayrı ayrı ele alırken diğer iki müellif bu konuları Tahâret başlığı altında ele almışlardır. Bu özelliklerinden dolayı Sünen-i Nesâî sünen tarifine en uygun eser olarak görülmektedir.[47]


2.           CÂMİ’LER

Câmi’lerin ihtivâ ettikleri ve dinin tamamına ait bu konular sekiz ana başlık altında toplanmış  bu başlıkların her biri 1.İman, 2.Ahkâm veya Sünen, 3.Rikâk veya Zühd, 4.Et’ime, eşribe, âdâb, 5. Tefsir, 6.Tarih, siyer, cihâd, 7. Menâkıb, 8. Fiten ve Melâhim şeklinde isimlendirilmiştir. Çalışmamızda ele aldığımız câmi’lerin kendine has özelliklerini şöyle sıralayabiliriz.
Ma’mer b. Râşid el-Ezdî’nin (ö.153/770) Câmi’i bu türün ilk örneği olarak bilinmekte olup, fıkhî konuların dışındaki hadisleri toplaması eserin kendine has özelliğidir.
Buhârî’nin (ö.256/870) el-Câmiu’s-sahîh’i câmi’ türünde yazılan ve yalnızca sahîh hadisleri ihtivâ etmeyi hedefleme özelliği ile ilktir. Ayrıca el-Câmiu’s-sahîh’in bâb başlıklarının uslûbu açısından farklılık arzetmekte ve müellifin fıkhî görüşleri bu başlıklardan anlaşılmaktadır.
Müslim’in (ö.261/874) el-Müsned’üs-sahîh’i de sadece merfû’ hadisleri toplama hassasiyeti noktasından eseri diğer câmi’lerden ayıran bir özelliktir. Ayrıca müellif es-Sahîh’ine  Kütüb-i sitte’nin hiçbirinde olmayan, te’lif ettiği eserdeki metoduna ve hadis usûlüne dair önemli bilgiler ihtivâ eden bir mukaddime ile başlamıştır. Bu özelliklerinin yanında müellif eserini sahih hadisleri toplama hedefine yönelik olarak konulara ayırmamış ve başlıklandırmamıştır. el-Müsned’üs-sahîh’te câmi’ türü eserlerde bulunması gerektiği ifade edilen Kitâb’üt-tefsîr diğer câmi’lerdeki şekliyle sistematik değildir.
Tirmizî’nin (ö.279/892) Câmi’inde hadisler sahih, hasen ve zayıf olmak üzere üç kısma ayrılmış ve bu ifadelerin birbirleriyle beraber kullanılmasıyla  hadis usûlüne dair farklı birleşik ifadeler türetilmiştir.
Câmi’lerin Konu Dağılımı
No
Buhari
Müslim
Tirmizî
1
Bedyu'l-vahyi
Îman
Tahâret
2
Îman
Tahâret
Salât
3
İlim
Hayz
Vitr
4
Vudu'
Salât
Cuma
5
Gusl
Mesâcid
Zekât
6
Hayz
Salâtu'l-müsafirîn
Savm
7
Teyemmüm
Cum'a
Hacc
8
Salât
Salâtu'l-iydeyn
Cenâiz
9
Mevâkîtu's-salât
İstiskâ
Nikâh
10
Ezân
Küsûf
Radâ
11
Cum'a
Cenâiz
Talak ve'l-liân
12
Salâtu'l-havf
Zekât
Buyû
13
İydeyn
Sıyâm
Ahkâm
14
Vitr
İ'tikâf
Diyât
15
Istiskâ
Hacc
Hudûd
16
Küsûf
Nikâh
Sayd
17
Sücûdu'l-Kur'an
Talâk
Edâhî
18
Taksîru's-salât
Radâ'
Eyman ve'n-nüzûr
19
Teheccud
Liân
Siyer
20
Fazlu's-salâti Fi'l-mescid-i Mekke ve Medine
İtk
Fedâil-i cihâd
21
Amel'u fi's-salât
Büyû'
Cihâd
22
Sehv
Müsâkât
Libâs
23
Cenâiz
Ferâiz
Et'ime
24
Zekat
Hibât
Eşribe
25
Hacc
Vasiyyet
Birr ve sıla
26
Umre
Nezr
Tıbb
27
Muhsar ve cezâüs-sayd
Eymân
Ferâiz
28
Cezâü's-sayd ve nahvühü
Kasâme
Vasâyâ
29
Fezâilu Medîne
Hudûd
Velâ ve'l-hîbe
30
Savm
Akdiye
Kader
31
Salât'üt-terâvîh
Lukatâ
Fiten
32
Fazlu leylet'ül-kadr
Cihad
Ruyâ
33
İ'tikaf
İmâre
Şehâdet
34
Büyû'
Sayd
Zühd
35
Selm
Edâhî
Sıfat'ul-kıyâmet
36
Şüf'a
Eşribe
Sıfat'ul-cennet
37
İcâre
Libâs
Sıfat'ul-cehennem
38
Havelât
Âdâb
Îmân
39
Kefâle
Selâm
İlim
40
Vekâle
Elfâzun fi'l- edeb
İsti'zan ve'l-âdâb
41
Hars ve'l-müzâra'
Şi'r
Edeb
42
Şurb ve'l-müsâkât
Rü'ya
Fedâil-il-kur'an
43
İstikrâz
Fedâil
Kıraât
44
Eşhâs ve'l-husûmât
Fedâilu's-sahâbe
Tefsîr'ul-kurân
45
Lûkata
Birr ve's-sıla
Deavât
46
Mezâlim
Kader
Menâkîb
47
Şirket
İlim
48
Rehin
Zikir ve dua
49
Itk
Tevbe
50
Mükâteb
Sıfâtu'l-münâfıkîn
51
Hibe ve fazluhê
Cennet
52
Şehâdât
Fiten
53
Sulh
Zühd
54
Şurût
Tefsîr
55
Vasâyâ
56
Cihad ve siyer
57
Farz'ul-humus
58
Cizye
59
Bed'ül-halk
60
Ehâdîs'ul-enbiyâ
61
Menâkib
62
Fezâilu eshâb'in-Nebiyyi
63
Menâkb'ul-ensâr
64
Meğâzî
65
Tefsir
66
Fezâil'ul-kur'an
67
Nikah
68
Talak
69
Nafakât
70
Et'ime
71
Akîka
72
Zebâih ve sayd
73
Ezâhî
74
Eşribe
75
Merzâ
76
Tıbb
77
Libâs
78
Edeb
79
İsti'zan
80
Dâvât
81
Rikâk
82
Kader
83
Eymân ve'n-nüzûr
84
Keffârât'ül-eymân
85
Ferâiz
86
Hudûd
87
Diyât
88
İstitâbet'ül-mürteddîn
89
İkrâh
90
Hiyel
91
Ta'bîr
92
Fiten
93
Ahkâm
94
Temenni
95
Ahbâr'ul-âhâd
96
I'tisâm bi'l-kitâb ve's-sünne
97
Tevhîd

Kitap isimlerine göre ayrı ayrı ele aldığımız üç câmi’ içerisinde Buhâri’nin Câmi’nin 97  Kitab ile en ayrıntılı olduğu şekilde de görülmektedir. Buhârî’den sonra çok  neredeyse Buhârî’nin konu başlıklarını yarısı olan 54 kitab ile Müslim’in eseri Tirmizî’den çok farklı olmasa da bazı konuları ayrı ayrı ele almıştır. Mesela Salât’ül-iydeyn ve Salât’ül-müsâfirin Müslim’de ayrı kitablar olarak alınmıştır. Yine Hayz kitabı Müslim’de ayrı bir kitab, Tirmizî’de ise Tahâret kitabı içerisinde ele alınmıştır. İhtiva ettikleri bâblar birbirine benzemekle beraber Müslim’de  Tirmizî’den farklı olarak Akdiye, Hibât, İmâre, İstiskâ, İ'tikâf,  İtk kitabları ele alınmıştır.  Tirmizî’de de Müslim’den farklı olarak Ahkâm, Diyât, Et'ime, Kıraât, Sıfat'ul-cehennem, Siyer,  Sıfât’ül-kıyâmet, Şehâdet, Tıbb, Velâ ve'l-hîbe, Vitr kitaplarını ele almıştır. Müslim ve Tirmizî’nin Câmi’leri  bahsettiğimiz farklılıklar olmakla beraber konu başlıklarının tertibi yönünden birbirlerine yakındırlar.
Buhâri’in konu başlıkları ise İslâm’a dâir tüm konuları içine alacak şekilde ayrı ayrı ele alınmıştır. Buhârî eserine diğer câmi’lerde olmayan Bedy’ül-vahy ile başlamış, Tahâret’e dâir konular üç kitap halinde ( Hayz, Teyemmüm, Vudû’) şeklinde, namaza dâir konular ayrı ayrı yaklaşık on beş kitabta ele almış , muâmelâta dâir konular’ın hepsi fıkıh kitaplarına benzer şekilde detaylı bir şekilde başlıklandırmış;  Medine’nin fazileti, Kadir Gecesi’nin fazileti gibi fezâile dair bazı ayrı başlıklar açmıştır.

3.           MUSANNEFLER


Musannefler, sünen tertibinde yazılmış ancak buna ilave olarak sahâbe, tâbiin sözleri ve fiilleri ile ilgili haberlere çokça yer verildiği gibi nâdir de olsa muallak ve mürsel rivâyetleri de kapsadıklarından dolayı sünenlerden ayrı olarak ele alınmaktadırlar.
Abdurrezzak b. Hemmâm’ın el-Musannef’inde (ö.211/826) 19.418 hadis bulunmaktadır. Musannıf  kendi görüşünü belirtmeden, Hz. Peygamber’den verilen haberleri, sahâbî kavillerini ve tâbiûn fetvâlarını sıralamakla yetinir.
İbn Ebî Şeybe’nin el-Musannef’inde (ö.235/849) 37.943 rivayet bulunmaktadır. Eser bu yönüyle en hacimli  ve muhtevasının çeşitliliği ile de diğer hadis eserlerinden daha zengin bir görünüme sahip bulunmaktadır.[48]

Musanneflerin Konu dağılımı
No
İbn Ebî Şeybe
Abdurrezzak b. Hemmâm
1
Tahâret
Tahâret
2
Salât
Hayz
3
Sıyam
Salât
4
Zekât
Cum'a
5
Eyman, Nuzur ve Keffarât
Fedâilu'l-Kur'an
6
Hac
Cenâiz
7
Nikah
Zekât
8
Talak
Sıyâm
9
Cihad
Akîka
10
Sayd
İ'tikaf
11
Büyû' ve Ekziyye
Menâsik (hacc)
12
Tıbb
Cihad
13
Eşribe
Meğazî
14
Akîka
Ehl-i kitâb
15
Et'ıme
Nikâh
16
Libâs
Talak
17
Edeb
Buyu'
18
Diyât
Şehâdât
19
Hudûd
Mükâteb
20
Ekziyyet-ü Rasulüllah
Eymân ve'n-nüzûr
21
Duâ
Velâ
22
Fezâil'ül-Kurân
Vesâyâ
23
Îmân
Menâkıb
24
Ruyâ
Sadaka
25
Ümerâ
Müdebber
26
Vasâyâ
Eşribe
27
Ferâiz
Ukûl
28
Fezâil
Ferâiz
29
Siyer
Ehlu'l-kitâbeyn
30
Buğüs ve serâyâ
31
Târih
32
Cennet, Nâr
33
Zühd
34
Evâil
35
Ebû Hanîfe'ye Red
36
Megâzî
37
Fiten
38
Cemel

Ele aldığımız her iki musannef konu dağılımı açısından genelde birbirinden çok fakrklı olmamakla beraber, İbn Ebî Şeybe’nin Musannef’inde, Sayd, Tıbb, Et’ime, Libâs, Edeb, Diyât, Hudûd, Duâ, İmân, Ruyâ, Umerâ, Cennet-Nâr, Zühd, Evâil, Ebû Hanîfe’ye red, Fiten, ve Cemel kitapları Abdurrezzak’ın Musannef’inde bulunmamaktadır.
Abdurrezzak’ın Musannef’inde bulunan Hayz, Cum’a, Cenâiz, İ’tikaf, Ehl-i kitâb, Şehâdât, Mükâteb, Velâ, Menâkıb, Sadaka, Müdebber, Ukûl, Ehl’ül-kitâbeyn kitabları İbn Ebî Şeybe’nin Musannef’inde bulunmamaktadır.
İbn Ebî Şeybe’nin Musannef’i  Tahâret, Ezân, Salavât, Zekât kitaplarıyla başlayarak sünen’lere benzemekte; târih, zühd, evâil, er-red alâ Ebî Hanîfe, Cemel, Sıffin kitaplarıyla da Câmi türü eserlere benzemektedir.

B.          Sünen, Câmi ve Musannef Türlerinin Mukâyesesi


Sünen, câmi’, musannef türlerinde te’lif edilen eserlerin kendi içerisindeki farklarını ve özelliklerini beyan ettikten  sonra bu üç  edebî türün hem metod yönünden hem de konu karşılaştırması açısından incelemesini yapalım.
Sünen’ler ibadât, muâmelât, ukûbâta dair meselelerle ilgili konuları ele alan, diğer bir deyişle “Ahkâm Hadisleri”ni içeren kitaplardır. Bu eserlerde metod olarak konuyla ilgili merfû’ hadislerin toplanması hedeflenmiştir.  
Câmi’ler ise dine ait bütün meselelerle ilgili haberleri konularına göre bâblar altında toplayan eserlerdir. Câmi’ türü eserlerde bu konular sekiz grupta ele alınmıştır. Bu eserler de merfû hadislerin yanında sahâbe kavilleri (mevkûf), ve tabiin sözlerine (maktû’) yer verilmiştir.
Musannef türü eserler ihtivâ ettikleri konular açısından sünen kitaplarına, İhtiva ettikleri hadislerin merfû’, mevkûf ve maktû’ olması açısından ise câmi’lere benzemektedirler. Musannefler  mevkûf ve maktû’ haberleri ihtivâ etmesi, meşhur câmi’lerdeki gibi sahîh hadisleri toplamayı hedeflemedikleri için sünen ve câmi’lere göre çok daha fazla hacimlidirler.


Câmi’ Sünen ve Musanneflerin Konu Dağılımı
Müslim
Nesâi
Abdurrezzak b. Hemmâm
Îman
Tahâret
Tahâret
Tahâret
Miyâh
Hayz
Hayz
Hayz
Salât
Salât
Gusl-teyemmüm
Cum'a
Mesâcid
Salât
Fedâilu'l-Kur'an
Salâtu'l-müsafirîn
Mevâkıt
Cenâiz
Cum'a
Ezân
Zekât
Salâtu'l-iydeyn
Mesâcid
Sıyâm
İstiskâ
Kıble
Akîka
Küsûf
İmâme
İ'tikaf
Cenâiz
İftitâhu's-Salât
Menâsik (hacc)
Zekât
Tatbîk
Cihad
Sıyâm
Sehv
Meğazî
İ'tikâf
Cum'a
Ehl-i kitâb
Hacc
Taksîru's-salât
Nikâh
Nikâh
Küsûf
Talak
Talâk
İstiskâ
Buyû'
Radâ'
Salâtu'l-havf
Şehâdât
Liân
Salâtu'l-iydeyn
Mükâteb
İtk
Kıyâmu'l-leyl
Eymân ve'n-nüzûr
Büyû'
Cenâiz
Velâ
Müsâkât
Sıyâm
Vesâyâ
Ferâiz
Zekât
Menâkıb
Hibât
Menâsiku'l-hacc
Sadaka
Vasiyyet
Cihad
Müdebber
Nezr
Nikâh
Eşribe
Eymân
Talâk
Ukûl
Kasâme
Hayl
Ferâiz
Hudûd
İhbâs
Ehlu'l-kitâbeyn
Akdiye
Vasâyâ
Lukatâ
Nuhl
Cihad
Hibe
İmâre
Rukba
Sayd
Umrâ
Edâhî
Eymân-nüzur
Eşribe
İşretü'n-nisâ
Libâs
Tahrîmu'd-dem
Âdâb
Kasmu'l-fey
Selâm
Bey'at
Elfâzun fi'l- edeb
Akîka
Şi'r
el-Fera' ve'l-atire
Rü'ya
Sayd ve zebâih
Fedâil
Dahâya
Fedâilu's-sahâbe
Buyû'
Birr ve's-sıla
Kasâme
Kader
Kat'ı's-sârik
İlim
Îman ve şerâiuh
Zikir ve dua
Ziynet
Tevbe
Âdâbu'l-kudât
Sıfâtu'l-münâfıkîn
İstiâze
Cennet
Eşribe
Fiten
Zühd
Tefsîr

Üç türün konularına baktığımızda câmi türü ile sünenlerdeki konu sayılarının çok farklı olmadığını ancak sünenlerin konularının İbadât, Muâmelât ve Ukûbât konularında ayrıntılı bir şekilde ele alındığı, câmi’lerde ise dîne dâir tüm konuların ele alındığını görmekteyiz. Musannefe baktığımızda daha önce de ifâde ettiğimiz gibi bu tür eserlerin sünenlerle câmi’ler arasında  bulunduğunu görmekteyiz. Musanneflerin mevkûf ve maktû haberlere yer vermekle beraber konu dağılımında da sünenlerin dışına çıkarak Siyer, Meğâzî, Fezâil gibi câmi’lerin muhtevasına dahil olan konuları da içerdikleri görülmektedir.







BİBLİYOGRAFYA


Aydınlı, Abdullah, Hadis Istılahları Sözlüğü, İstanbul-2011
Babanzâde, Ahmet Naim,Hadis Usûlü ve Istılahları (Yayına Hazırlayan: Hasan Karayiğit) İstanbul 2010
Çakan, İsmail Lutfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012
Çakan, İsmail Lutfi,Hadis Usûlü, İstanbul-2010
Ebû Zehv, Muhammed, Hadis ve Hadisçiler (trc: Selman Başaran, M.Ali Sönmez), İstanbul- 2007
Efendioğlu,el-Musannef,DİA,XXXI, 238
el-A’zamî, Muhammed Mustafa, Hadis Metodolojisi ve Edebiyatı (trc: Recep Çetintaş) İstanbul-2010
es-Sâlih, Subhi, Hadis İlimleri ve Istılahları, İstanbul-2012
Hatiboğlu,Musannef,DİA,XXXI,236-237
Kettânî, er-Risâletü’l-mustadrafe (Hadis Literatürü, trc.:Yusuf Özbek), İstanbul-1994
Koçyiğit, Talat, Hadis Tarihi,  Ankara-2010
Koçyiğit, Talat, Hadis Usûlü, Ankara-2011
Tokpınar,el-Musannef,DİA,XXXI,
Yardım, Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012



[1] Aydınlı, Abdullah, Hadis Istılahları Sözlüğü, İstanbul-2011, s.280
[2] Yardım, Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012, s.85
[3] Yardım, Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012, s.85
[4] Kandemir,Sünen,DİA,XXXVIII,141-142
[5] Kettânî, er-Risâletü’l-mustatrafe, (trc.Yusuf Özbek) İstanbul-1994,s.27
[6] Yardım, Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012, s.90
[7] Çakan, İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.126
[8] Koçyiğit,Talat, Hadis Tarihi, Ankara-2010, s.250
[9] Çakan, İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.120
[10] Bk. Kettânî, er-Risâletü’l-mustatrafe, (trc.Yusuf Özbek) İstanbul-1994,s.5
[11] Çakan, İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.114
[12]Koçyiğit,Talat, Hadis Tarihi, Ankara-2010, s.246
[13] A’zamî, Muhammed Mustafa, Hadis Metodolojisi ve Edebiyatı (trc.Recep Çetintaş)İstanbul-2010, s.139
[14] Ebû Zehv, Hadis ve Hadisçiler (trc. S.Başaran- M.A.Sönmez), İstanbul-2007, s.430
[15] Çakan, İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.118
[16] Yardım, Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012, s.94
[17] Kandemir,Câmii,DİA,VII,94
[18] Aydınlı, Abdullah, Hadis Istılahları Sözlüğü, İstanbul-2011, s.44
[19] Koçyiğit, Talat,Hadis Usûlü, Ankara-2011, s.285
[20] Yardım, Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012, s.80
[21] Kandemir,Câmii,DİA,VII,94
[22] Çakan, İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.79

[23] Yardım, Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012, s.82
[24] Koçyiğit, Talat,Hadis Usûlü, Ankara-2011, s.286
[25] es-Sâlih, Subhi, Hadis İlimleri ve Hadis Istılahları (çvr.M.Yaşar Kandemir),İstanbul-2012,s91
[26] Çakan, İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.82
[27] Çakan, İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.86
[28] Çakan, İsmail Lütfi,a.g.e, s.90
[29] Kandemir,Câmii,DİA,VII,94
[30] Çakan, İsmail Lütfi,a.g.e, s.89
[31] Koçyiğit,Talat, Hadis Tarihi, Ankara-2010, s.248
[32] Çakan, İsmail Lütfi,a.g.e, s.100
[33] Ebû Zehv, Hadis ve Hadisçiler (trc. S.Başaran- M.A.Sönmez), İstanbul-2007, s.434
[34] Aydınlı, Abdullah, Hadis Istılahları Sözlüğü, İstanbul-2011, s.216
[35] Hatiboğlu,Musannef,DİA,XXXI,236-237
[36] Koçyiğit,Talat, Hadis Usûlü, Ankara-2010, s.286
[37] Çakan, İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul-2012, s.75
[38] Tokpınar,el-Musannef,DİA,XXXI, 237
[39] Çakan, İsmail Lütfi,a.g.e , s.75
[40] Efendioğlu,el-Musannef,DİA,XXXI, 238
[41] Koçyiğit,Talat, Hadis Tarihi, Ankara-2010, s.251
[42] Çakan,  a.g.e, s.120
[43] Çakan,  a.g.e, s.114
[44] Çakan, a.g.e, s.114
[45] Yardım, Ali, Hadis I-II, İstanbul-2012, s.90
[46] Çakan,  a.g.e s.126
[47] Yardım,Ali, Hadis I-II,İstanbul-2012,s.87
[48] Çakan, İsmail Lütfi,a.g.e , s.75

1 yorum:

  1. Slot88 Merkur Safety Razor | The Best Merkur Online Casino
    The Merkur Classic 1904 Double Edge Safety 카지노사이트 Razor. 인카지노 One 메리트카지노 of Merkur's classic safety razors has a longer handle, longer handle, and a more

    YanıtlaSil